شرایط حمل جسد با هواپیما ( چه مدارکی برای حمل جنازه با هواپیما لازم است؟ )

حمل جسد با هواپیما

یکی از موضوعاتی که همواره ذهن هموطنان عزیز را درگیر کرده است؛ حمل جسد با هواپیما می‌باشد. عزیزانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند؛ معمولا دغدغه تدفین عزیزانشان در خاک مادری خود را دارند. جالب است بدانید، که هم اکنون مطابق با تشریفات گمرکی هوایی به راحتی می‌توانید جسد را با هواپیما جا‌به‌جا کنید‌. حمل جنازه با هواپیما از قوانین و مقررات خاصی پیروی می‌کند. در صورت رعایت چنین مراحل تشریفاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجاز حمل به جنازه با هواپیما خواهید بود. جهت انتقال جسد با هواپیما بسته به قوانین هر کشوری مراحل خاصی را باید طی کنید.

امیدواریم هیچ فردی در اقصی نقاط جهان به چنین خدمتی نیاز پیدا نکند؛ اما مرگ یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر می‌باشد. پیش از هرگونه اقدامی بهتر است؛ با مقامات کنسولگری ایران در این باره صحبت کنید. با پیشرفت حوزه حمل و نقل هوایی و وضع قوانین و تبصره‌های جدید شرایط حمل جسد با هواپیما بسیار آسان و راحت شده است. به راحتی با پشت سر گذاشتن پروسه دریافت سرویس‌های خدماتی می‌توانید جنازه خود را تا مقصد با هواپیما حمل کنید. حمل جنازه تا مقصد شما عزیزان تا حدودی می‌تواند غم و اندوه داغ عزیز از دسته داده را کاهش دهد.

 

قوانین حمل جسد با هواپیما

بنابر مقررات هر کشور قوانین حمل جسد با هواپیما متغیر می‌باشد. پیش از هرگونه اقدامی جهت انتقال جسد از طریق هواپیما قوانین هر کشور را مورد مطالعه قرار دهید. همچنین برخی از کشورهای پیشرفته جهان با خطوط پیشرفته هوایی اجساد را به روش فریت بار جابه‌جا می‌کنند. معمولا شرکت‌های فعال در حمل و نقل با آگاهی از قوانین مربوط به هر کشوری بهترین خدمات ممکن را می‌توانند ارائه دهند. به عنوان مثال در تعداد محدودی از کشورهای دنیا خارج کردن جسد از کشور ممنوع می‌باشد.

در این شرایط فقط اجساد افراد خاص سیاسی و شخصیت‌های مهم را می‌توان از کشور خارج کرد. در خطوط هوایی برخی از کشورها، جنازه فقط به همراه مسافر تا مقصد ارسال می‌شود. با یک تماس ساده و مراجعه حضوری به کنسولگری ایران در هر کشوری می‌توانید از قوانین موجود به راحتی مطلع شوید. یکی از قوانین کلی که اغلب کشورهای جهان آن را اجرا می‌کنند؛ مومیایی کردن جسد می‌باشد. به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های مختلف و همچنین فاسد شدن جسد تحت تدابیر خاصی جنازه مومیایی می‌شود.

مراحل مومیایی کردن برای حمل جسد با هواپیما بسیار متفاوت می‌باشد. بر طبق قوانین بین المللی هوانوردی اجرای این شیوه برای حمل جنازه الزامی است. همچنین برخی از خطوط هوایی بنابر قوانین کشوری موجود دستورالعمل‌های خاصی را اجرا می‌کنند، که رعایت این قوانین بسیار ضروری می‌باشد.

 

مراحل حمل جنازه با هواپیما به ایران

 

شرایط حمل جسد با هواپیما

 

برای حمل جنازه با هواپیما به ایران مراحل قانونی را یکی پس از دیگری باید پشت سر بگذارید. در اولین گام باید با مقامات کنسولگری موضوع را در میان بگذارید و همچنین مراتب مربوط به فوت متوفی را اعلام کنید. دست اندرکاران کنسولگری هویت متوفی را جهت بررسی به ثبت احوال ایران ارسال می‌کنند.

وزارت امور خارجه پس از بررسی مدارک ارائه شده به کنسولگری اجازه اجرای سایر مراحل را می‌دهد. در صورت همکاری مستقیم با مقامات کنسولگری پروسه حمل جنازه با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. در ادامه پس از اتمام پروسه قانونی جسد برای حمل هوایی آماده می‌شود. تدابیر خاصی شرکت‌هایی هواپیمایی برای حمل جنازه از طریق هواپیما در نظر می‌گیرند.

در ادامه مدارک مورد نیاز باید آماده شوند و این مدارک بیشتر شامل: گواهی فوت و مدارک شناسایی و برخی از مدارک مهم دیگر می‌باشد. سپس درخواست حمل جنازه با جسد را باید کشور مبدا و مقصد تایید کنند.

کنسولگری دو کشور پس از انجام بررسی‌های لازم اجازه انتقال جنازه را صادر خواهد کرد. با در دست داشتن تاییدیه ok to Forward و برخی از مدارک مهم دیگر می‌توانید جسد را به کشور ایران انتقال دهید.

 

مدارک لازم برای حمل جنازه با هواپیما

انتقال جسد با هواپیما زمانی به صورت قانونی انجام خواهد گرفت، که مدارک لازم را در دست داشته باشید. در سایه چنین مدارکی مطابق با معیارها و چارچوب قوانین جهانی می‌توانید جسد را از کشوری به کشور دیگر انتقال دهید.

مهم ترین مدرک برای حمل جنازه با هواپیما گواهی فوت می‌باشد. گواهی فوت مزبور باید مهر و امضای رسمی و ثبت شده داشته باشد؛ در غیر این صورت گواهی مربوط فاقد اعتبار قانونی است.

اصل شناسنامه و یا کارت ملی متوفی را باید به همراه داشته باشید. هدف از ارائه مدارک بررسی و تایید هویت متوفی است.

از دیگر مدارک مهم جهت حمل جنازه با هواپیما می‌توان به اصل گذرنامه یا کارت اقامت متوفی اشاره کرد.

اصل گواهی علت فوت را باید از بیمارستان دریافت کنید؛ در این گواهی علت مرگ متوفی ذکر شده است‌.

گواهی بهداشت از مهم‌ترین مدارک جهت حمل هوایی جسد می‌باشد. با ارائه این مدرک می‌توانید نشان دهید، که جسد عاری از هرگونه بیماری واگیرداری می‌باشد.

گواهی عبور جسد توسط مقامات ذیصلاح کشور مبدا صادر می‌شود. شما با ارائه اصل این گواهی می‌توانید به صورت قانونی جنازه را از کشور خارج کنید.

کپی یا اصل مجوزهای صادر شده توسط سفارت‌خانه را باید به همراه داشته باشید. حتما در فرم‌های مربوط نام شرکت هوایی و اطلاعات پرواز را به درستی درج کنید.

در صورتی که مرگ متوفی غیرطبیعی است؛ گواهی پزشکی قانونی را نیز باید به همراه داشته باشید. اطلاعات مهم بستگان درجه یک متوفی را در فرم‌های مربوط باید ذکر کنید.

در نهایت با در دست داشتن نامه تاییدیه و مجوز گمرکی موفق به انتقال جنازه خواهید بود.

 

مراحل ترخیص جنازه از گمرک

آخرین مرحله در حمل جنازه با هواپیما ترخیص و تحویل متوفی توسط اقوام درجه یک می‌باشد. حتما قبض انبار و تاییدیه ترخیص را از شرکتی که جسد را برای شما ارسال کرده است؛ دریافت کنید. معمولا پروسه تحویل گرفتن جنازه بسیار سریع و آسان می‌باشد. در اولین گام پزشک در دفتر گذرنامه حاضر می‌شود و مدارک پزشکی و شرایط جسد را بررسی می‌کند. در صورتی که علت فوت بیماری واگیرداری نباشد؛ فرایند و تشریفات مربوط به ترخیص جسد بسیار راحت و ساده تر خواهد بود.

فرایند ترخیص جنازه‌هایی که در اثر بیماری‌های واگیردار فوت کرده‌اند؛ متفاوت می‌باشد. در چنین اجسادی نماینده پایگاه بهداشت در محل حضور پیدا می‌کند. سپس نماینده مزبور بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد؛ پس از بررسی شرایط، روند ترخیص جنازه تعیین و تکلیف می‌شود.

پس از صدور و دریافت جواز ترخیص مراتب مربوط به انتقال جسد به بهشت زهرا ترتیب داده می‌شود. برای جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت در فرایند ترخیص جسد، حتما مدارک مربوط را به همراه داشته باشید.

اگر در رابطه با گمرک اطلاعاتی ندارید مقاله گمرک فرودگاه امام خمینی را مطالعه کنید.

 

هزینه حمل جنازه با هواپیما

 

حمل جنازه با هواپیما

 

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد حمل جنازه با هواپیما را دارند؛ کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه‌های این روش می‌باشد. هزینه انتقال جنازه با هواپیما به ریزفاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با در نظر گرفتن چنین پارامترهای مهمی می‌توانید هزینه حمل جسد تا مقصد را برآورد کنید‌.

جالب است بدانید، که برخلاف تمامی باورهای رایج برای جابه‌جایی اجساد با هواپیما مستلزم پرداخت‌ هزینه‌های هنگفتی نیستید. با انتخاب یک مسیر مطمئن و درست با هزینه‌ای اقتصادی می‌توانید جسد را با هواپیما تا مقصد حمل کنید. در تمامی مراحل هزینه‌هایی بابت حمل جسد از شما دریافت خواهد شد. همچنین تا اتمام فرایند ترخیص و دریافت جسد، حتما فیش‌های پرداختی را به همراه داشته باشید.

به طور کلی در حال حاضر هزینه مازادی از بستگان متوفی جهت حمل جنازه با هواپیما دریافت نمی‌شود‌. با انتخاب یک شرکت مطمئن و معتبر می‌توانید هزینه‌های جا‌به‌جایی جسد با هواپیما را تا حد نصاب قابل توجهی کاهش دهید. همچنین از آن جایی که یکی از شروط اصلی حمل جنازه با هواپیما شرایط دمایی خاص می‌باشد؛ نرخ هزینه حمل جسد نیز نسبت به بارهای معمولی بالاتر است. به طور کلی هزینه حمل جسد با هواپیما به عوامل ذیل بستگی دارد:

  • هزینه آماده سازی و حمل جنازه

بر اساس قوانین مهم‌ترین اصل برای حمل جنازه با هواپیما آماده سازی آن می‌باشد. پس از آماده سازی فرایند انتقال جسد صورت خواهد گرفت. هزینه حمل جنازه کاملا وابسته به کشور مبدا و مقصد می‌باشد. در برخی از موارد خاص به دلیل مسافت طولانی تا مقصد هزینه بیشتری باید پرداخت کنید. نرخ هزینه‌های حمل جسد تا مقصد بر اساس هر شرکت هواپیمایی متغیر می‌باشد.
هم‌اکنون ایرلاین‌های داخلی با هزینه‌ای معقول و اقتصادی جسد را تا مقصد جا‌به‌جا می‌کنند.

  • هزینه دریافت مجوز

برای دریافت هر مجوز قانونی باید هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنید. هزینه دریافت مجوز بر اساس شرایط فوت متوفی متغیر می‌باشد. فیش‌های پرداختی مربوط به هر مجوز را باید پیش از ثبت درخواست پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه‌ها موفق به دریافت مجوز رسمی و قانونی خواهید شد.

  • هزینه شرکت هواپیمایی

هر شرکت هواپیمایی بر اساس موقعیت موجود، ابعاد، وزن تابوت و تعرفه ثابت کشوری هزینه‌ای را از فرد متقاضی دریافت خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معتبر با کمترین نرخ ممکن خدمات مربوط به حمل هوایی جسد را انجام می‌دهند.

  • ارائه وثیقه در قالب تعهدات مالی در برخی از موارد خاص

برای انتقال اجساد برخی از اشخاص خاص و همچنین اجساد مشکوک به بیماری‌های واگیردار بستگان متوفی باید وثیقه مالی ارائه کنند. پس از ارائه وثیقه در قالب تعهد ریالی فرایند حمل جنازه با هواپیما صورت خواهد گرفت.

نکته: برخی از هزینه‌های مربوط به حمل جنازه با هواپیما در ایران نیز قابل پرداخت می‌باشد‌.
برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با این روش بستگان درجه یک متوفی باید مجوز مربوط را از وزارت امور خارجه دریافت کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا