ارزش گمرکی چیست و تعیین ارزش گمرکی کالا چگونه انجام می‌شود؟

ارزش گمرکی چیست

فعالیت های تجاری و اقتصادی در سراسر دنیا به سرعت در حال انجام گیری هستند و به نوعی بنیان های اقتصادی جامعه در گرو فعالیت صحیح در حوزه اقتصادی می‌باشد، یکی از روش های مرسوم جهت جا به جایی و خرید و فروش کالا در بین دو یا چند کشور صادرات و واردات می‌باشد، در این شیوه کالا در هر میزان مقداری که باشد، از کشور مبداء خارج شده و به کشور مقصد حمل می‌شود و در گمرک هر کشوری پس از بررسی های لازم اجازه ترخیص کالا صادر می‌شود، یکی از فعالیت های مرتبط با ترخیص کالا ارزش گمرکی می‌باشد، که برای هر کالایی با دیگری کاملا متفاوت بوده و بر اساس شاخص ها و معیارهای مختلف این ارزش لحاظ می‌شود، تعیین ارزش گمرکی کالا یک روند نسبتا آسان و راحت می‌باشد و همچنین در تمامی مبادلات وارداتی و صادراتی این ارزش مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی کالا پس از این ارزیابی می‌توانند به طور رسمی وارد مرزهای یک کشور شوند.

 

ارزش گمرکی چیست؟

هر یک از افراد یا گروه هایی که در حوزه ترخیص کالا در گمرک فعالیت دارند، حتما یک بار اصطلاح ارزش گمرکی را شنیده اند، این واژه در دنیای اقتصادی و صنعتی امروزی رنگ و بوی متفاوتی را به خود گرفته است، در واقع این ارزش شامل تمامی کالاهایی که در گمرک یک کشور قرار دارند، می‌شود و بر اساس قوانین کشوری عزیزمان ایران، بر اساس معیارهای گوناگون تعیین می‌شود.

در واقع ارزش گمرکی کالا در برگیرنده هزینه های مختلف اعم از: هزینه های حمل و نقل، هزینه بیمه، هزینه های مرتبط با افتتاح حساب به صورت وکالتی و حتی شامل موارد جزئی تر مثل بسته بندی های گوناگون می‌شود، بهای گمرکی برای تمامی تجار و بازرگانان در سراسر کشور از اهمیت والایی برخوردار می‌باشد و همیشه قبل از اقدام جهت خرید کالای وارداتی این نکته نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در حال حاضر این بها توسط یک کد چهار رقمی در اختیار فرد قرار می‌گیرد و این کد چهار رقمی حاوی اطلاعات مرتبط با ارزش گمرکی کالا می‌باشد و شما با بررسی آن می‌توانید به این اطلاعات مهم دست پیدا کنید، همچنین در کشور عزیزمان ایران قوانین مختلفی جهت بررسی و تعیین ارزش گمرکی کالا تعیین شده است، ارزش گمرکی کالا بر اساس قوانین کشوری تماما باید توسط صاحب کالا پرداخت شود و این مسئله در این حوزه به یک اصل تبدیل شده است.

جهت ارسال بار هوایی با روش فریت (کالای غیر تجاری)، کلیک کنید.

 

نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا

 

تعیین ارزش گمرکی کالا

 

ارزش گمرکی کالا مطابق با یک الگوریتم آسان و راحت قابل محاسبه است و شما مطابق با این الگوریتم به راحتی می‌توانید هزینه گمرکی هر کالایی را تعیین کنید، البته نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا به هیچ عنوان سخت و پیچیده نیست و شما به عنوان کسی که قصد خرید کالا را دارید، قبل از خرید می‌توانید با انجام بررسی های لازم کالایی را انتخاب و خریداری کنید که دارای ارزش گمرکی متعارف و کمتری می‌باشد، هر چه قدر شما هزینه کمتری جهت بهای گمرکی پرداخت کنید، سود بیشتری را در آینده دریافت خواهید کرد، مراحل محاسبه ارزش گمرکی کالا شامل موارد تکمیلی زیر است:

  • سود بازرگانی

یکی از نکات دخیل در تعیین ارزش گمرکی سود بازرگانی می‌باشد.

 

  • محاسبه هزینه انبارداری

از سری عوامل تاثیرگذار در تعیین ارزش گمرکی هزینه انبارداری می‌باشد، که بر اساس وزن ناخالص کالا و مدت زمان قرارگیری آن در انبار متفاوت می‌باشد.

 

  • محاسبه ارزش CIF کالا

شما برای محاسبه این ارزش نرخ اعلامی توسط گمرک را x در نظر گرفته و سپس هزینه بیمه را با آن جمع می‌کنید‌. در کنار تمامی این هزینه موارد دیگری نظیر: مالیات بر ارزش افزوده دولت، حقوق گمرکی، هزینه های مازاد، هزینه تخلیه و بارگیری و همچنین عوارض هلال احمر نیز شامل ارزش گمرکی یک کالا می‌شوند.

 

 

فاکتورهای تعیین ارزش گمرکی کالا

بررسی های دقیق حاکی از این است، که فاکتورهای مختلفی عامل اصلی تعیین کننده ارزش کالا هستند و شما بر همین اساس می‌توانید از ارزش گمرکی خالص یک کالایی با خبر شوید.

  • قیمت کالا

قطعا یکی از مسائل مهم در خصوص تعیین ارزش گمرکی کالا قیمت آن می‌باشد، چون همان طور که می‌دانید، قیمت کالا تعیین کننده ارزش واقعی آن می‌باشد.

 

  • بیمه

هر باری که از مبداء به مقصد در حال حرکت است، قطعا باید بیمه شود و این نرخ بیمه یکی از فاکتورهای تعیین کننده بهای گمرکی کالا می‌باشد.

 

  • وسایل حمل و نقل

هر وسیله ای که کالای مد نظر را از مبداء به مقصد حمل می‌کند، در تعیین ارزش نهایی گمرکی دخیل است.

 

  • هزینه های مازاد

از سری فاکتورهای تعیین کننده بهای گمرکی هزینه های مازاد می‌باشد و شما بر همین اساس می‌توانید این ارزش را تعیین کنید‌.

 

  • مالیات بر ارزش افزوده

هزینه هایی که دولت از هر فعالیت تجاری بر اساس ارزش واقعی آن به صورت درصدی دریافت می‌کند، مالیات بر ارزش افزوده در خصوص ارزش گمرکی نام دارد.

 

نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا

 

 

معرفی سامانه ارزش گمرکی

در حال حاضر در ایران یک سامانه متمرکز جهت معرفی ارزش گمرکی کالا وجود دارد و شما با مراجعه به این وب سایت و همچنین بارگذاری کد مربوط به کالا در قسمت معین می‌توانید به سوالی که نسبت به ارزش گمرکی کالا چیست؟ در ذهن شما ایجاد شده است، را به درستی پاسخ دهد، همچنین در این سامانه ۴ رقم آخر کد تعیین کننده می‌باشد و بر همین اساس شما می‌توانید اطلاعات لازم را به دست بیاورید، در این سامانه شناسه مربوط به هر کالایی را می‌توانید به طور متمرکز مشاهده کنید و بر همین اساس اطلاعات تکمیلی خود را به دست بیاورید، این کد تعرفه با TSC نمایش داده می‌شود و شما جهت به دست آوردن این اطلاعات باید به وب سایت https://epl.irica.ir/TscViewPage مراجعه کنید.

نحوه ورود و همچنین به دست آوردن اطلاعات در این سامانه بسیار راحت و آسان می‌باشد و با پر کردن فیلدهای مربوط می‌توانید اطلاعات لازم را به راحتی کسب کنید و شما حتی به صورت آفلاین می‌توانید فایل دانلود شده، که حتی اطلاعات مرتبط با ارزش گمرکی کالا می‌باشد، را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا