ارز مسافرتی چقدر است؟ نکات مهم + نحوه دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی

تغییرات مداوم و غیر قابل پیش بینی ارز مسافرتی یکی از موانع اصلی در سفرهای خارجی برای متقاضیان است. همچنین پرتقاضاترین ارزها از طرف مسافران همان پوند و یورو و دلار می‌باشد. زیرا همه صرافی ها و بانک ها در سطح کشورهای دنیا این سه نوع ارز را به عنوان ارز جهانی می‌شناسند.

همچنین ارز از نوع مسافرتی همان کمک هزینه برای سفرهای خارجی و نوعی ارز دولتی بوده که به فرد دارای واجد شرایط تعلق می‌گیرد. پس متقاضی که خواهان دریافت این سهمیه می‌باشد باید به یکی از بانک ها یا صرافی سطح شهر خود مراجعه نماید.

 

ارز مسافرتی چیست؟

بر مبنای مصوبه بانک مرکزی مسافری که قصد سفر به یکی از کشورهای خارجی را دارد، قادر به دریافت مبلغی تحت عنوان کمک هزینه سفر می‌باشد. البته کمک هزینه مورد نظر به این شکل است که صرافی یا بانک ارز مسافرتی را با قیمتی پایین تر از بازار به متقاضی عرضه می‌نماید.

همچنین مبلغ مورد نظر در طول سال فقط یک بار به مسافر تعلق می‌گیرد. پس جهت دریافت این نوع ارز باید در مرحله نخست بلیط هواپیما تهیه گردد و به یکی از صرافی های دولتی تحویل داده شود. در نهایت صرافی یا بانک مورد نظر حواله ارز را به متقاضی تحویل می‌دهد تا در فرودگاه همراه خود داشته باشد.

 

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال 1402

 

نحوه گرفتن ارز مسافرتی

 

شرایط ارز مسافرتی در سال 1402 برای مسافری که اولین بار است با قصد سفر توریستی از کشور خارج می‌شود، بسیار خوب است. زیرا هر ایرانی در طول سال جهت مسافرت به کشورهای خارجی برای یک بار می‌تواند از ارز با نرخ پایین بهره ببرد. پس شرایط لازم جهت دریافت ارز از نوع مسافرتی به شرح زیر است.

  • این نوع ارز در طول سال فقط یک بار به متقاضی تعلق می‌گیرد.
  • سن مجاز برای دریافت این نوع ارز بیشتر از 5 سال است.
  • باجه ارزی در فرودگاه های بین المللی ارومیه، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز و تهران به محض دریافت حواله از بانک مدنظر به مسافران اسکناس ارز ارائه می‌دهند.
  • زمان لازم جهت دریافت ارز در فرودگاه حدود یک ساعت است.
  • جهت دریافت ارز برای کل اعضای خانواده به حضور آنها در محل مورد نظر نیاز است.
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی یا خدمات قادر به دریافت ارز از نوع مسافرتی نیستند.

 

ارز مسافرتی برای هر نفر چقدر است؟

یکی از سوالات رایج اکثر مسافران همان ارز مسافرتی چقدر است؟

• سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا : 1000 یورو

• سفر هوایی به کشورهای بدون ویزا: 300 یورو

• سفر زمینی: 300 یورو

اختلاف سهمیه ارز جهت سفر به کشورهای خارجی بدون ویزا یا با ویزا بارز است. پس افرادی که در طول سال قصد دارند که به صورت زمینی و یا به صورت هوایی به یکی از کشورهای بدون نیاز به ویزا سفر کنند باید از سهمیه خود صرفه نظر نمایند. بهتر است ارز سهمیه ای خود را جهت مسافرت به کشورهای نیازمند به دریافت ویزا خرج کنند.

 

ثبت نام و نحوه دریافت ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی با روش های مختلفی امکان پذیر بوده و هر یک از راه ها معایب و مزایای مختص به خود را دارند. برای مثال برخی از افراد جامعه مراجعه حضوری جهت دریافت ارز را روشی مطمئن می‌دانند. ولی برخی دیگر روش اینترنتی را راهی برای صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه ها انتخاب می‌نمایند. بنابراین ثبت نام و نحوه دریافت ارز از نوع مسافرتی به شرح زیر است.

 

مراجعه حضوری به صرافی های مجاز یا بانک ها

 

دریافت ارز مسافرتی

 

افرادی که زمان و حوصله کافی جهت ماندن در صف های طولانی و شلوغ را دارند بایستی به یکی از صرافی ها و بانک ها ارائه دهنده ارز مراجعه نمایند. همچنین بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی، بانک هایی همچون پارسیان، ملت، سامان، تجارت و ملی و برخی صرافی ها می‌توانند این ارز را در اختیار متقاضیان بگذارند.

پس افرادی که این روش دریافت ارز را انتخاب می‌نمایند در مرحله نخست باید اسناد و مدارک ضروری را در سامانه برخط بازار ارز ایران ثبت کنند. به محض تایید صلاحیت متقاضی جهت دریافت ارز، فهرستی از صرافی ها و بانک های نزدیک در دسترس فرد قرار می‌گیرد. پس متقاضی باید یکی از صرافی ها یا بانک های مورد نظر را انتخاب نماید و اطلاعات او برای صرافی یا بانک ارسال گردد.

پس نحوه دریافت ارز مسافرتی بعد از ارائه اطلاعات متقاضی به صرافی یا بانک مورد نظر به این شکل است که یک هفته پیش از حرکت باید مدارک ذکر شده را در دست داشته باشد. متقاضی به محض ارائه مدارک مورد نظر به صرافی یا بانک یک حواله دریافت می‌کند. سپس فرد در فرودگاه حواله مورد نظر را تحویل می‌دهد و ارز مورد نظر را دریافت می‌نماید.

 

نحوه دریافت ارز مسافرتی اینترنتی

با وجود اینه اکثر افراد جامعه بر این باور هستند که دریافت ارز از صرافی ها یا بانک ها بهترین گزینه است. ولی جهت رهایی از صف های طولانی و شلوغ در بانک ها و صرافی ها می‌توانید به صورت اینترنتی ثبت نام کنید. پس با مراجعه به سامانه برخط ارز مسافرتی و ثبت نام می‌توانید حواله ارزی را سریع تر و ساده تر دریافت نمایید.

 

نحوه گرفتن ارز مسافرتی نوروزی

یکی دیگر از روش های دریافت ارز از نوع مسافرتی به ارزهای نوروزی اختصاص دارد که در فرودگاه محل پرواز قابل دریافت می‌باشد. پس جهت دریافت ارز در محل پرواز یا فرودگاه به یک ساعت نیاز است. البته متقاضی باید قبلا حواله ارزی را دریافت کرده باشد و با ارائه آن به شعب بانکی موجود در فرودگاه، ارز را تحویل بگیرد.

همچنین اکثر مسافران و گردشگران سفرهای خارجی این مسئله را در نظر می‌گیرند که ارز مسافرتی چقدر است؟ طبق آخرین مصوبه از سوی بانک مرکزی، مقدار ارز مجاز جهت خروج از کشور به صورتی هوایی حدود 5000 یورو است. البته برای راه های دریایی، ریلی یا زمین سقف ارز 2000 یورو می‌باشد.

سوال ارز مسافرتی چقدر است تنها به خروج ارز از کشور مختص نبوده و میزان ورود ارز به کشور را نیز پوشش می‌دهد. پس سقف ورود ارز به داخل کشور 10000 یورو می‌باشد. البته میزان ورود و خروج ارز به کشور ترکیه هیچ گونه محدودیتی ندارد. ولی جهت خروج ارز به کشورهای اروپایی تا سقف 10000 یورو و امارات متحده عربی تا سقف 60000 درهم به مجوز نیاز است.

 

نحوه گرفتن ارز مسافرتی در فرودگاه

برای گرفتن ارز مسافرتی در فرودگاه امام تنها کافی ست قبل از سفر به بانک مراجعه کنید و بعد از پرداخت هزینه ارز، حواله را دریافت کنید؛ با ارائه حواله ارزی در فرودگاه بعد از گیت می‌توانید ارز مورد نظرتان را دریافت کنید. همچنین می‌توانید جهت تهیه آنلاین ارز به سامانه my.ice.ir مراجعه کنید.

 

سامانه ارز مسافرتی

 

نحوه دریافت ارز مسافرتی

 

مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند تهیه پول ملی مقصد یکی از ضروریات است. اما کاهش ارزش ریال نسبت به سایر ارزهای خارجی و تورم بالا در کشور ایران پروسه خرید ارز را با مشکل مواجه می‌نماید و هزینه بر می‌باشد. پس دولت جهت رفاه حال مسافران هزینه ای تحت عنوان ارز از نوع مسافرتی را اتخاذ نموده تا آنها در طول سال یک بار از این سهمیه استفاده کنند.

همچنین سامانه ای به اسم سامانه بازار متشکل ارزی یا سامانه برخط ارز از نوع مسافرتی طراحی شد تا درخواست و ثبت ارز برای متقاضی از این طریق انجام گردد. آدرس اینترنتی این سامانه my.ice.ir است. ناگفته نماند که علاوه بر سامانه ذکر شده می‌توان به یکی از شعب بانک ملت یا ملی مراجعه کرده و جهت دریافت این نوع ارز ثبت نام نمایید.

 

نکات مهم دریافت ارز مسافرتی

نکات مهمی در مورد نحوه گرفتن ارز مسافرتی وجود دارند که در صورت عدم رعایت آنها مسافران با مشکل مواجه می‌گردند. پس از مهم ترین نکات دریافت ارز از نوع مسافرتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقصد مسافران جهت دریافت ارز اهمیت بالایی برخوردار بوده و مقدار ارز را مشخص می‌نماید.
  • متقاضی با دریافت حواله ارز از صرافی یا بانک مورد نظر و به محض تحویل کارت پرواز در فرودگاه می‌تواند ارز را بگیرد.
  • ارز از نوع مسافرتی فقط با واحد یورو عرضه می‌گردد.
  • مسافرانی که حواله ارزی خود را به همراه ندارند قادر به دریافت ارز از فرودگاه نیستند. پس فقط می‌توانند پول خود را پس بگیرند.
  • اگر متقاضی گذرنامه خود را عوض کرده است یا المثنی دارد بایستی گذرنامه قدیمی خود را به کارمند صرافی دولتی ارائه دهد تا آن را با گذرنامه جدید مطابقت دهد.
  • جهت دریافت این نوع ارز الزامی است که متقاضی به بانک یا صرافی دولتی مراجعه کند. پس اگر خانواده 6 نفره خواهان دریافت ارز از نوع مسافرتی هستند باید هر 6 نفر با مدارک مورد نیاز اقدام به دریافت آن نمایند.
  • اگر هدف از دریافت این نوع ارز سفر زیارتی است باید نام متقاضی در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شود.
  • متقاضی فرم تقاضای دریافت ارز را از صرافی دولتی دریافت می‌کند تا آن را پر نماید. همچنین نرخ مبادلاتی ارز دولتی همانند نرخ بازار آزاد در حال تغییر و تحول می‌باشد. پس بانک یا صرافی دولتی متقاضی را از نرخ آزاد ارز مطلع می‌سازد.

 

 

به چه افرادی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد؟

نحوه گرفتن ارز مسافرتی نیز دارای قوانین و ضوابط مختص به خود می‌باشد که مسافر در صورت نداشتن یکی از شرایط لازم نمی‌تواند این نوع ویزا را دریافت نماید. پس افرادی که قادر به دریافت ارز از نوع مسافرتی نیستند به شرح زیر می‌باشند.

  • افرادی که قصد سفر به صورت دریایی یا زمینی را دارند. زیرا این نوع ارزها فقط سفرهای هوایی را پوشش می‌دهند.
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی
  • افراد ساکن در کشورهای خارجی
  • افراد کمتر از 18 سال

 

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

 

شرایط دریافت ارز مسافرتی

 

افرادی که واجد شرایط ارز مسافرتی هستند با ارائه مدارک زیر می‌توانند کمک هزینه مربوط به سفر کشور خارجی مورد نظر را دریافت نمایند.

  • به همراه داشتن گذرنامه و کپی آن (گذرنامه باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد)
  • داشتن ویزای معتبر جهت سفر به کشورهایی که به ویزا نیاز دارند. برای مثال سفر به کشور ترکیه به ویزا نیاز ندارد.
  • کارت ملی به همراه کپی آن
  • بلیط هواپیمایی همراه با مهر شرکت هواپیمایی مدنظر و کپی آن (البته در صورت خرید بلیط اینترنتی نیاز است که رسید
  • خرید بلیط دارای زمان و تاریخ خرید بلیط، اطلاعات آژانس هواپیمایی صدور بلیط و کد رهگیری باشد).
  • به همراه داشتن فرم تکمیلی تقاضای ارز به صورت اینترنتی یا حضوری
  • ارائه مبلغ ریالی برابر با ارز درخواستی و البته به نرخ روز (البته هزینه کارمزد صرافی یا بانک نیز باید در نظر گرفته شود)
  • رسید واریز مربوط به عوارض خروج از کشور (متقاضی با هر بار خروج از کشور باید مبلغی به عنوان عوارضی پرداخت نماید. البته مبلغ پرداختی به تعداد سفرهای متقاضی بستگی دارد.)
  • ارائه شماره حساب بانکی به اسم متقاضی ارز
  • ارائه شماره موبایل معتبر و همیشه در دسترس

بنابراین قبل از هرگونه اقدام نیاز است که تمامی مدارک آماده باشد. زیرا در مراجعه حضوری به صرافی ها و بانک ها مجبورید صف های طولانی را تحمل نمایید تا مدارک خود ارائه دهید. پس از این طریق در زمان صرفه جویی می‌نماید.

 

مزایای اخذ ارز مسافرتی

قیمت این نوع ارز نسبت به قیمت ارزهای آزاد موجود در بازار ارزان تر است. پس افراد زیادی خواهان سفر به کشورهای خارجی هستند و این ارز را ترجیح می‌دهند. زیرا مبلغ ارز سهمیه ای چند هزار تومان در مقایسه با ارزهای دیگر ارزان تر بوده و در نهایت هزینه ناشی از سفر را تا چند میلیون برای مسافران کاهش می‌دهد.

البته برخی مواقع مسافرانی که برای دریافت ارز به صرافی های دولتی یا بانک ها مراجعه می‌کنند این مراکز بسته به شرایط خود یورو، پوند یا دلار عرضه می‌نمایند. همچنین سامانه برخط ارز از نوع مسافرتی وجود دارد تا متقاضی با مراجعه به این سامانه مانع سواستفاده دلالان شود. ناگفته نماند که زمان راه اندازی این سامانه مشخص نبوده و مسافران تجربه چندانی در استفاده از این سایت را ندارند.

 

نتیجه گیری

امروزه بازار ارز پرنوسان می‌باشد و متقاضی مداوم به دنبال پاسخی برای سوال ارز مسافرتی چقدر است؟ پس افرادی که مسافرت خارجی را در برنامه خود دارند باید استفاده از سهمیه هایی مانند ارز از نوع مسافرتی را فراموش نکنند. زیرا متقاضی با این سهمیه در طول سال یک بار می‌تواند به یکی از کشورهای خارجی سفر کند.

البته ارزهای دولتی نیز همچون ارزهای آزاد موجود در بازار در حال نوسان هستند. پس با کسب اطلاعات مورد نیاز درباره مراحل و شرایط دریافت این سهمیه می‌توانید موقعیت مناسبی جهت تهیه ارز از نوع مسافرتی خود رقم بزنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا