همه چیز را درباره انواع کشتی باربری بدانید | معرفی بزرگترین کشتی باربری

انواع کشتی های باربری

حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق کشتی‌های باربری که در اقیانوس‌های جهان حرکت می‌کنند، از کشتی باربری برای حمل‌ و نقل بین‌المللی استفاده می‌شود. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا کشتی‌های باربری با همدیگر متفاوت هستند؟

سؤال دیگر اینکه چرا دانستن این تفاوت‌ها برای ما مهم است؟ در پاسخ سؤال اول باید بگوییم؛ بله کشتی‌های باربری انواع گوناگون دارند.
پاسخ پرسش دوم هم این است که مسلماً شناخت دقیق انواع کشتی‌های باربری لازمه حمل و نقل دریایی موفق و بهینه است.

در مقاله پیش رو انواع کشتی‌های باربری، ظرفیت کشتی های باربری و بزرگترین کشتی‌های باربری دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

انواع کشتی‌های باربری

این کشتی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها به صورت کامل آشنا خواهیم شد…

 

کشتی‌های باربری عمومی

 

کشتی باربری عمومی

 

ظرفیت این نوع از کشتی‌های باربری قابل توجه است اما فضایی برای کانتینر‌های معمولی که عموماً در حمل و نقل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، ندارند. ناگفته نماند این کشتی‌ها جرثقیل‌های تعبیه شده مخصوص برای عملیات بارگیری و تخلیه در بنادر دارند.

 

بیشتر بخوانید: اینکوترمز 2020

 

کشتی‌های کانتینری

 

کشتی های کانتینری

 

کشتی‌های کانتینری یکی دیگر از انواع کشتی‌های باربری هستند. این نوع کشتی‌های باربری قدرت خوبی برای حمل بار خشک با کانتینر‌ها دارند.

نیمی از تجارت اقیانوس‌ها با ظرفیت باربری این کشتی‌ها انجام می‌شود. این کشتی‌های باربری برای حمل و نقل کانتینر‌های استاندارد که بر اساس مقررات ISO تنظیم شده‌اند، مناسب است.

به طور کلی، آن‌ها کشتی‌های خودکار هستند و با جرثقیل دروازه‌ای بارگیری و تخلیه می‌کنند.

 

کشتی‌های فله بر

 

کشتی فله بر

کشتی فله‌بر یکی از انواع کشتی بار بری است که به ‌ویژه برای حمل محموله‌های فله بسته‌بندی نشده مانند غلات، زغال سنگ، سنگ معدن، کلاف‌های فولادی و سیمان در انبار‌های بار خود طراحی شده است.

از زمانی که اولین کشتی فله‌بر تخصصی در سال 1852 ساخته شد، حمل و نقل دریایی منجر به توسعه مداوم این کشتی‌ها و در نتیجه افزایش اندازه و پیچیدگی شدند. فله‌بر‌های امروزی به‌ طور ویژه برای به حداکثر رساندن ظرفیت، ایمنی، کارایی و دوام محموله‌ها طراحی شده‌اند.

 

 

تانکر‌های نفتی

 

تانکر‌های نفتی

 

تانکر‌های نفتی نوع دیگری از انواع کشتی‌های باربری هستند. ظرفیت این کشتی‌های باربری حجیم است و مخزن مخصوصی برای حمل و نقل نفت خام هستند.

برخی از مشخصات فنی با کشتی‌های باربری متفاوت است؛ مانند نشتی بودن در برابر روغن، مقاومت ساختاری و سیستم پمپاژ برای بارگیری و تخلیه سوخت. این کشتی‌های باربری آنقدر بزرگ هستند که مجبورند در دریا‌های آزاد پهلو بگیرند. این کشتی باربری می‌تواند تا دو میلیون بشکه نفت را در خود نگه دارند.

 

کشتی‌های حمل گاز

 

انواع کشتی های باربری

 

یکی از انواع کشتی‌های باربری کشتی‌های حمل گاز است که بیشتر در تانکر نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانیم آن‌ها را به LNG، که در نگهداری گاز طبیعی مایع تخصصی هستند، و LPG، که به نوبه خود با گاز نفتی مایع کار می‌کنند، تقسیم کنیم.

تفاوت اصلی آن‌ها در مشخصات فنی است، زیرا LNG‌ها گاز را در دمای تا -170 درجه سانتیگراد و LPG در -50 درجه سانتیگراد و با فشار 18 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع حمل می‌کنند. LNG‌ها با مخازن کروی بزرگ خود روی عرشه به طور مشهودی متفاوت هستند.

 

کشتی باربری حمل گاز

 

بیشتر بخوانید: روش های مهاجرت به هلند

 

کشتی‌های ریفری یا یخچال دار

 

کشتی‌های ریفری یا یخچال دار

 

این نوع کشتی باربری مواد غذایی و کالا‌های فاسد شدنی را که باید در طول سفر در شرایط خوبی نگهداری شود، مانند میوه و سبزیجات حمل می‌کند.

این بدان معنی است که ما در مورد حمل و نقلی صحبت می‌کنیم که نیاز به عملیات حرارتی ویژه، به ویژه حفظ دمای بسیار پایین دارد. این نوع کشتی ها در تجارت و کالاهای فاسد شدنی نقش بسیار مهمی دارند.

اگر با شرایط حمل جسد با هواپیما آشنایی ندارید می‌توانید مقالات دیگر را مطالعه کنید.

کشتی های رول دار

 

کشتی های رول دار

 

برای حمل محموله های چرخ دار مثل کامیون، اتومبیل، تریلر و کامیون های نیمه تریلری که به تنهایی قابلیت سوار و خارج شدن از کشتی را دارند طراحی و استفاده می‌گردند.

 

بیشتر بخوانید: هزینه کاپوتاژ ماشین

 

کشتی های چند منظوره

 

کشتی های چند منظوره

 

این کشتی ها می توانند بارهای مختلف در ابعاد و حالات مختلف را حمل کنند. این محمولات مانند محموله های مایع و جامد و محموله های عمومی بطور همزمان قابل انتقال هستند.

 

کشتی باربری

 

شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که بزرگترین کشتی‌های باربری دنیا چه نام دارند و مشخصات آن‌ها چیست؟
در ادامه چهار نوع از انواع بزرگترین کشتی‌های باربری دنیا را معرفی خواهیم کرد.

 

Ever Ace بزرگترین کشتی باربری جهان

 

بزرگترین کشتی باربری جهان

 

Ever ACE در حال حاضر بزرگترین کشتی باربری جهان است. ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که ظرفیت بزرگترین کشتی باری جهان چقدر است؟ این غول 400 متری دارای 24 ردیف کانتینر در کنار یکدیگر است که وسعت عظیمی معادل 61.53 متر دارند.

این شگفتی مدرن توسط صنایع سنگین سامسونگ در کره جنوبی ساخته شده است. موتور اصلی یک موتور 2 زمانه Wartsila متشکل از 11 سیلندر با 70950 کیلووات قدرت است که کشتی را به سرعت 22.6 گره دریایی شتاب می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: بارنامه دریایی

 

دومین کشتی باربری بزرگ جهان

 

کشتی باربری بزرگ جهان

 

HMM Algeciras به عنوان بزرگترین کشتی کانتینری جهان به رتبه دوم سقوط کرده است زیرا EVER ACE جایگاه خود را در جولای 2021 به دست آورد. ظرفیت آن 23964 TEU است که تنها با 28 کانتینر در جایگاه برتر قرار دارد. این یکی از دوازده کشتی کانتینری 24000 TEU دوستار محیط زیست است.

این کشتی‌های کانتینری نیز یکی از پیشرفته‌ترین کشتی‌های کانتینری در جهان به حساب می‌آیند. کشتی با پرچم پاناما 399.9 متر طول و 33.2 مترعمق دارد. این کشتی توسط شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو ساخته شده است.

 

سومین کشتی باربری بزرگ جهان

 

بزرگترین کشتی باری

 

HMM Osloیکی از بزرگترین کشتی‌های باربری جهان در جایگاه سوم قرار دارد. این کشتی و کشتی خواهرش که توسط صنایع سنگین سامسونگ ساخته شده است، اولین سفر خود را در سال 2020 انجام دادند.

کشتی با پرچم پاناما 400 متر طول و 61.50 متر عرض و حداکثر آبش 16.50 متر دارد. HMM Oslo دارای ظرفیت حمل 23792 TEU است که تنها 172 TEU کمتر از HMM Algeciras، بزرگترین کشتی جهان است.

 

چهارمین کشتی بزرگ باربری جهان

 

MSC Gulsun یکی از کشتی های بزرگ جهان

 

MSC Gulsun چهارمین کشتی بزرگ باربرس در جهان است که توسط شرکت کشتیرانی مدیترانه اداره می‌شود. این یکی از اولین کشتی‌های تاریخ بود که به دلیل عرض عظیم 62 متری خود توانست 24 ردیف کانتینر را در کنار یکدیگر حمل کند. ظرفیت 23756 TEU و طول آن 399.9 متر است.

 

بیشتر بخوانید: نحوه ارسال بار به عمان

 

ظرفیت کشتی های باربری

 

ظرفیت کشتی های باربری

 

بیش از 50000 کشتی باربری در سراسر جهان در حال فعالیت هستند.

ظرفیت کشتی کانتینری در واحد‌های معادل بیست فوت (TEU)است. بار‌های معمولی نیز ترکیبی از کانتینر‌های استاندارد ISO 20 فوتی (1-TEU) و 40 فوتی (2-TEU) هستند.

امروزه حدود 90 درصد از محموله‌های غیر فله در سراسر جهان توسط کشتی‌های کانتینری حمل می‌شود و بزرگترین کشتی‌های کانتینری مدرن می‌توانند تا 24000 TEU حمل کنند. کشتی‌های کانتینری اکنون با نفت‌کش‌های نفت خام و کشتی‌های فله‌بر به‌عنوان بزرگ‌ترین تجارت‌کنندگان رقابت می‌کنند.

قبل از ظهور کانتینرسازی در دهه 1950، اقلام فله‌ای بارگیری، شلاق، شلاق زدایی و تخلیه از کشتی یک تکه در یک زمان انجام می‌شد. با این حال، با گروه‌بندی محموله‌ها در کانتینر‌ها، 1000 تا 3000 فوت مکعب (28 تا 85 متر مکعب) محموله یا تا حدود 64000 پوند (29000 کیلوگرم) به یکباره جابه جا می‌شود و هر کانتینر یک بار به روش استاندارد شده روی کشتی محکم می‌شود.

سال 2001، بیش از 90 درصد تجارت جهانی کالا‌های غیرفله در کانتینر‌های ISO حمل شده است. در سال 2009، تقریباً یک چهارم محموله خشک جهان توسط کانتینر حمل می‌شد که تخمین‌زده می‌شود 125 میلیون TEU یا 1.19 میلیارد تن محموله باشد. خوب است بدانیم یک کانتینر ISO به طول 20 فوت (6.1 متر) برابر با 1 TEU است.

 

ظرفیت کشتی های فله بر

 

ظرفیت کشتی های فله بر

 

کشتی‌های فله‌بر 21 از ناوگان کشتی رانی جهان از نظر اندازه را تشکیل می‌دهند. می‌دهند. کشتی‌های مینی فله‌بر یک‌بار تا کشتی‌های سنگ معدن ماموت قادر به حمل 400000 تن وزن (DWT) هستند.

برخی می‌توانند محموله خود را تخلیه کنند، برخی برای تخلیه به امکانات بندری وابسته هستند، و برخی حتی محموله را هنگام بارگیری بسته‌بندی می‌کنند.

بیش از نیمی از کل حامل‌های فله دارای مالک یونانی، ژاپنی یا چینی هستند و بیش از یک چهارم آن‌ها در پاناما ثبت شدهاند. کره جنوبی بزرگترین سازنده کشتی‌های فله براست و 82 درصد ازاین کشتی‌ها در آسیا ساخته شده‌اند.

 

ظرفیت کشتی‌های ریفری

 

ظرفیت کشتی‌های ریفری

 

کشتی ریفر یک کشتی خوب با ظرفیت باربری بالاست. این کشتی یخچال دار است که معمولاً برای حمل محموله‌های فاسد شدنی استفاده می‌شود که نیاز به جابجایی با دمای کنترل شده مانند میوه‌ها، گوشت، سبزیجات، محصولات لبنی و موارد مشابه دارد.

کشتی‌های کانتینری یخچال دار به طور خاص برای حمل بار‌های واحد کانتینری طراحی شده‌اند که درآن هر کانتینر دارای واحد یخچالی جداگانه است.

این کانتینر‌ها تقریباً همیشه واحد‌های معادل بیست فوت (اغلب TEU نامیده می‌شوند) هستند که به اندازه کانتینر‌های بار “استاندارد” هستند که در پایانه‌های کانتینری و داخل کشتی بارگیری و تخلیه می‌شوند.

 

فریت باراد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا