بیمه مسافرتی چیست و شامل چه مواردی می شود؟ ( آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟)

بیمه مسافرتی چیست و شامل چه مواردی می شود

سفر همیشه با ماجراها و مخاطرات خاص خود همراه است و برای آن که بتوانید سفری بدون دغدغه و ایمن داشته باشید، لازم است که ضمن رعایت برخی از نکات در خصوص انتخاب پرواز مناسب، نسبت به خرید بیمه مسافرتی نیز اقدام کنید. با دانستن این که بیمه مسافرتی چیست و چه کارایی دارد، می‌توانید کارآمدترین بیمه را در این خصوص خریداری کرده و از مزایای آن در زمان کنسلی پرواز، بیماری در سفر، گم شدن مدارک و … بهره‌مند شوید. در این مقاله سعی داریم اطلاعات جامعی در مورد این که بیمه مسافرتی چیست و نرخ و هزینه آن به شما ارائه کنیم.
در ادامه به موارد مختلفی از جمله نرخ بیمه مسافرتی، پوشش‌ها و غیره می‌پردازیم.

 

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی از انواع بیمه نامه‌های رایج می‌باشد که طبق قرارداد آن، مسافر در مقابل رخداد حوادث احتمالی در طول سفر خارجی خود، تحت محافظت به لحاظ پرداخت خسارت قرار می‌گیرد. لازم است همان قدر که برای خرید تور یا رزرو هتل و حتی هزینه اضافه بار هواپیما، دقت عمل به خرج می‌دهید، برای انتخاب بیمه مسافرتی نیز حساس باشید و بدانید بیمه مسافرتی شامل چه مواردی می شود. در این بیمه نامه، معمولا هزینه‌های درمانی در مسافرت خارج از کشور، هزینه‌های ناشی از کنسلی پرواز، گم شدن مدارک و … تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بیمه مسافرتی چیست

 

آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟

لازم به ذکر است که این بیمه نامه اجباری نیست، اما برخی از کشورهای خارجی، داشتن بیمه مسافرتی را شرط ورود مسافر (توریست، مهاجر و …) به کشور خود قرار داده و در این صورت باید به صورت اجباری پیش از سفر این بیمه نامه را خریداری کنید. بهتر است اگر از فریت بار مسافری نیز استفاده می کنید بار مورد نظر خود را بیمه کنید.

 

 

بیمه مسافرتی شامل چه مواردی می‌شود؟

شروع قرارداد بیمه نامه مسافرتی از زمان شروع سفر به خارج از کشور بوده و بیمه شده، بلافاصله از مزایای پوشش بیمه ای خود برخوردار خواهد شد. به علاوه لازم است که حتما پیش از سفر این بیمه نامه را خریداری کنید و در نهایت آخرین فرصت شما برای خرید بیمه، باجه‌‌های شرکت‌های بیمه مستقر در فرودگاه امام خمینی هستند که معمولا به صورت شبانه روزی خدمات خود در این حوزه را ارائه می‌دهند.

این بیمه نامه موارد زیر را پوشش‌ می‌دهد:

  • مخارج ناشی از هزینه‌های پزشکی و بستری مطابق نرخ ارزی که در قرارداد بیمه آمده است.
  • هزینه‌های ناشی از انتقال با آمبولانس به مراکز بیمارستانی
  • هزینه‌های دندانپزشکی اورژانسی (دقت داشته باشید که هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی غیرضروری تحت این پوشش قرار نخواهند گرفت.)
  • هزینه‌های مربوط به خدمات پاراکلینیکی ضروری ناشی از بروز جراحت یا بیماری
  • هزینه‌های رفت و آمد یک همراه (از اعضای درجه اول خانواده) در صورت بیماری و بستری فرد بیمه شده به کشور مقصد
  • هزینه‌های رفت و آمد یک همراه (از اعضای درجه اول خانواده) در صورت فوت بیمه شده در کشور مقصد
  • هزینه‌های بازگشت خارج از زمان بیمه شده در صورت بروز بیماری یا حوادث
  • هزینه‌های ناشی از دریافت مجدد مدارک مهم چون پاسپورت، گواهینامه و … (به دلیل گم شدن یا دزدیده شدن مدارک)
  • هزینه‌های مربوط به داروهای اضطراری
  • هزینه‌های مربوط به بازگرداندن جسد فرد متوفی بیمه شده
  • هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات حقوقی در جرائم غیرعمد در کشور مقصد
  • خسارت گم شدن بار در فرودگاه مقصد
  • خسارت تاخیر حرکت پرواز یا کنسلی پرواز

 

بیمه مسافرتی خارج از کشور SOS

بیمه مسافرتی خارج از کشور SOS در شمار بیمه نامه‌های شرکت بیمه SOS قرار داشته و از بهترین پوشش‌های بیمه مسافرتی به حساب می‌آید. شما می‌توانید در این گروه بیمه نامه، هر یک از بیمه‌های مسافرتی گردشگری، دانشجویی، مهاجرت یا تجارتی را انتخاب نمایید.
پوشش‌های بیمه مسافرتی خارج از کشور SOS شامل مواردی می‌شود که در بالا ذکر کردیم و می‌توان گفت که این شرکت بیمه، پوشش‌های خود را در تمام کشورهای جهان، ارائه می‌کند. به علاوه شعبات متعدد این شرکت بیمه در کشور، کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی برای خرید بیمه نامه یا دریافت خسارت، اقدام کنید. همین طور مرکز امداد SOS، به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و پاسخگو خواهد بود.

 

 

بیمه مسافرتی یک روزه

 

بیمه سفر خارج از کشور

در نظر داشته باشید که پوشش بیمه‌های مسافرتی برای سفرهای داخلی تعریف نشده است و این پوشش بیمه‌ای، تنها مخصوص به سفرهای خارجی است. از این روی در صورتی که سفری کوتاه مدت به کشورهای همسایه به شکل یک سفر یک روزه دارید، به هر ترتیب بیشتر شرکت‌های بیمه، حداقل بازه زمانی 7 روزه را در قالب پوشش بیمه نامه مسافرتی به فروش می‌رسانند. البته شما تنها تا زمانی که در کشور مقصد هستید، تحت این پوشش بیمه قرار خواهید داشت و به محض بازگشت به ایران، از پوشش بیمه خارج می‌شوید.

 

بیمه مسافرتی فرودگاه امام خمینی

لازم است که حتما پیش از سفر، بیمه مسافرتی خود را خریداری کرده باشید، اما برخی از شرکت‌های بیمه، اقدام به فروش بیمه در فرودگاه امام خمینی کرده‌اند. به این صورت شما می‌توانید پیش از پرواز و در مراجعه به فرودگاه امام خمینی، ( همانند روش پرداخت عوارض خروج از کشور ) به باجه شرکت بیمه مورد نظر خود مراجعه کرده و نسبت به خرید بیمه نامه مسافرتی مناسب اقدام کنید. به طور مثال شرکت بیمه سامان، دارای باجه‌ای به صورت شبانه روزی فعال در فرودگاه امام خمینی می‌باشد.

 

 

بررسی هزینه بیمه 

 

هزینه بیمه مسافرتی خارج از کشور

نرخ بیمه بسته به کشور مقصد، تعداد روز سفر و پوشش‌های انتخابی دارد. به طور نمونه شما ممکن است بیمه نامه مسافرتی با پوشش عادی یا اقتصادی را انتخاب کنید که هر یک دارای ردیف قیمتی متفاوتی با در نظر گرفتن کشور مقصد خواهند بود.
به طور نمونه در خصوص یک سفر 15 روزه به ارمنستان برای یک فرد 40 ساله، مبالغ زیر از سوی شرکت‌های بیمه مختلف، ارائه شده است:

نام شرکت بیمه مبالغ به ریال
شرکت بیمه پارسیان 741,200
شرکت بیمه تعاون 885,211
شرکت بیمه پاسارگاد 1,409,370
شرکت بیمه کوثر 1,478,040
شرکت بیمه دانا 1,854,000
شرکت بیمه پارسیان 1,878,812

مدت زمان پوشش بیمه مسافرتی چقدر است؟

بیمه‌های مسافرتی مدت زمان مشخصی را شامل می‌شوند. عموما این بیمه‌ها از یک هفته تا 90 روز اعتبار دارند که این موضوع بسته به نوع بیمه و شرکت مورد نظر متفاوت است و اگر بعد از اتمام مدت زمان بیمه نامه به کشور بازنگشته باشید، بیمه در قبال اتفاقات پیش آمده مسئولیتی نخواهد داشت.

 

محدودیت جغرافیایی بیمه مسافرتی

نکته بسیار مهم در پوشش بیمه نامه آن است که دارای محدودیت جغرافیایی میباشد.به این معنی که اگر بیمه نامه متعلق به ارمنستان را تهیه کرده باشید و در این بین به دبی رفته و در آنجا مشکلی برای شما به وجود بیاید به دلیل محدودیت جغرافیایی شرکت بیمه نامه هیچ گونه مسئولیتی را نخواهد پذیرفت.

 

سوالات متداول در زمینه بیمه مسافرتی

بیمه نامه مسافرتی چیست؟

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که بیمه نامه مسافرتی چیست ؟ بیمه نامه مسافرتی از انواع پوشش‌های بیمه‌ای است که خسارات ناشی از حوادث مختلف در طول سفر خارجی را تحت پوشش جبرانی خود قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: ارسال بار هوایی به دبی

 

آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟

این بیمه نامه اختیاری است، اما برخی از کشورها برای مسافران خود داشتن این بیمه را اجباری اعلام کرده‌اند و در این صورت باید حتما خرید بیمه را پیش از سفر خود داشته باشید

 

کدام بیمه مسافرتی بهتر است؟

با مقایسه سرعت پرداخت خسارت و همین طور نرخ بیمه نامه و پوشش‌ها، می‌توانید بهترین بیمه مسافرتی را انتخاب کنید. شرکت بیمه سامان، پاسارگاد، آسیا و پارسیان، در حال حاضر بهترین پوشش‌های بیمه‌ای را ارائه می‌دهند.

 

فریت باراد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا