اطلاعات گمرک فرودگاه امام خمینی ( تلفن + قوانین )

اطلاعات گمرک فرودگاه امام خمینی

از آن جایی که ترخیص کالا و بار از گمرک فرودگاه امام خمینی، مشمول مقررات خاص خود است، لازم خواهد بود که پیش از هر گونه اقدامی، نسبت به این قوانین گمرکی، اطلاعات کامل داشته باشید. به این ترتیب فرایند ترخیص کالا از فرودگاه امام بدون مشکل و با سرعت انجام خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

 

انواع کالاها برای ترخیص از فرودگاه امام

زمانی که موضوع ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی مطرح باشد، با سه گروه کالایی در کل مواجه هستیم:

  1. کالاهای مجاز
  2. کالاهای مشروط
  3. کالاهای ممنوع

بدبهی است که در خصوص کالاهای مشروط باید قوانین و شرایط خاص آن، رعایت شده و در مورد کالاهای ممنوع نیز به طور کلی امکان ترخیص وجود نخواهد داشت. در صورتی که کالاهای وارداتی دارای حجم و وزن بیشتری باشند، هزینه به مراتب بیشتری به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

 

حوزه‌های فعالیتی گمرک امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی، در 6 حوزه فعالیتی تعریف شده است:

  • حوزه اول و دوم: امور تجاری
  • حوزه سوم: امانات پستی
  • حوزه چهارم: امور مسافرتی
  • حوزه پنجم و ششم: امور تخصصی نفت

به طور معمولا بسته‌های باری کوچک و متوسط، از طریق هوایی وارد و صادر شده و کمتر شاهد جابه‌جایی محموله‌های بزرگ با سرویس حمل و نقل هوایی هستیم.

 

 

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی (بخش های مختلف)

 

عنوان شماره تماس
شماره تماس اطلاعات پرواز 096330
سالن cip فرودگاه امام خمینی 57736 – 021
شماره ترنسفر فرودگاه 88504403 – 021
تلفن خانه فرودگاه امام 5100118 , 5100111 (021)
تلفن تماس پارکینگ فرودگاه 51007199 (021)
شماره تماس حراست فرودگاه 5- 51005802 (021) , 51006030 (021)
تماس پلیس گذرنامه 51007331 – 021
مدیریت ترمینال ورودی 51007212 – 021
مدیریت ترمینال خروجی 51007414 -021
دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی وامور بین الملل 10009633
رسیدگی به شکایات 51006666 (021)

همچنین جهت کسب اطلاع از شماره فرودگاه امام خمینی در سایر بخش ها می‌توانید با تلفن خانه فرودگاه امام ارتباط برقرار کنید.

 

قوانین گمرک فرودگاه امام

همانند شرایط فریت بار که قبلا خدمت شما شرح دادیم، قوانینی هم در گمرک فرودگاه امام خمینی وجود دارد. قوانین گمرکی کالا و ارز در فرودگاه امام به شرح زیر هستند:

 

قوانین مربوط به رجیستر موبایل

 

بیشتر بخوانید: اینکوترمز 2020

 

قوانین مربوط به ارز

در خصوص قوانین مربوط به ارز در فرودگاه امام، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • امکان خروج ارز بیش از 5000 دلار وجود ندارد.
  • امکان ورود بیش از 10000 یورو یا معادل آن در سایر ارزها، وجود ندارد.

 

قوانین مربوط به کالای همراه مسافر

قوانین مرتبط به کالای همراه مسافر به شرح زیر هستند:

  • خروج خاویار تنها با مجوز شیلا برای هر نفر مسافر، به اندازه حداکثر 125 گرم مجاز خواهد بود.
  • خروج حتی یک عدد سکه طلا از کشور غیر مجاز اعلام شده است.
  • خروج زیورآلات و طلاجات شخصی به همراه مسافر شامل طلای سفید، طلای زرد، نقره و پلاتین، حداکثر به اندازه 150 گرم مجاز است.
  • خروج فرش دست باف ایرانی تا حداکثر 20 متر مربع مجاز است. (لازم به ذکر است که خروج فرش دست باف به کشورهای عربستان، سوریه و عراق، به کلی ممنوع خواهد بود.)
  • خروج زعفران به ازای هر مسافر تا حداکثر 100 گرم مجاز است.
  • خروج ابزار یا وسایل مشابه تخصصی و حرفه‌ای به همراه مسافر، باید مشمول دریافت موافقت از سوی گمرک باشد.

تذکر 1: لازم به ذکر است که در صورت عدم اظهار کالاها و اجناس و به هر شکلی جاسازی آن‌ها، در صورت کشف توسط بازرسان گمرک امام، به عنوان قاچاق شناسایی شده و مسافر مشمول پیگرد قانونی قوانین قاچاق کالا و ارز خواهد بود.
تذکر 2: در صورتی که موضوع خروج کالا برای تعمیر یا به هر شکلی رفع نقص به خارج از کشور باشد، باید حتما تشریفات گمرکی مربوط به آن انجام شده و پیش از اقدام به خروج، در قالب یک درخواست به گمرک فرودگاه امام، اطلاع داده شده و تائیدیه لازم در خصوص آن دریافت شود.

 

 

قوانین مربوط به ورود حیوانات

ورود سگ و گربه ممنوع بوده و ورود حیوانات اهلی و همین طور پرندگان باید با ارائه گواهی بهداشت و دریافت تائیدیه از سازمان حفاظت محیط زیست ایران همراه باشد.

قوانین مربوط به ورود حیوانات

 

قوانین مربوط به پرنده کنترلی

ماده 122 قانون امور گمرکی، ورود پرنده های کنترلی چون هلی کوپتر یا کواد کوپتر باید با دریافت مجوز قانونی همراه باشد. در صورت عدم اظهار حین خروج، مشمول قوانین مربوط به قاچاق خواهد شد.

 

قوانین مربوط به ورود دارو

ورود دارو یا مکمل‌های غذایی باید با دریافت مجوزهای قانونی از جمله مجوز وزارت بهداشت همراه باشد. به علاوه لازم خواهد بود که تشریفات تجاری گمرک در خصوص آن‌ها، رعایت شود.
نکته: برای افرادی که به سبب بیماری و مصرف شخصی خود دارو حین خروج از کشور همراه دارند، ارائه نسخه پزشک الزامی خواهد بود. از این روی دقت داشته باشید که برای بردن داروهای مورد نیاز خود، حتما نسخه پزشک همراه داشته باشید.

 

قوانین مربوط به ورود سیگار یا تنباکو

مقدار مجاز سیگار همراه مسافر ، یک باکس سیگار (200 نخ) یا 50 عدد سیگار برگ خواهد بود. همین طور میزان تنباکو مجاز برای هر مسافر نیز معادل حداکثر 250 گرم است.

 

قوانین مربوط به خروج اشیای فرهنگی و هنری

خروج هر گونه اشیای فرهنگی و باستانی دارای ارزش میراث فرهنگی غیرمجاز است؛ از جمله کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، سکه‌های تاریخی گرانبها، آثار هنری و نیز موسیقی با ارزش ملی، نسخه اصلی کتاب‌های قدیمی، کتاب‌های قرآن با مهر شورای نظارت بر انتشارات و توزیع قرآن کریم، آثار خوشنویسی دارای حق چاپ وزارت فرهنگ، عتقیه جات و …. امکان خروج محصولات رایانه‌ای، کتاب‌ها و مجلات در صورتی که تجاری نباشند، وجود خواهد داشت.

قوانین مربوط به خروج اشیای فرهنگی و هنری

 

 

ساعت کاری گمرک فرودگاه امام

لازم به ذکر است که ساعات کار این فرودگاه به صورت شبانه‌روزی و بیست و چهار ساعته است. البته صادرات تجاری از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8 تا 15 انجام می‌پذیرد.

 

تلفن گمرک فرودگاه امام خمینی تهران

با دانستن شماره تماس گمرک فرودگاه امام خمینی، می‌توانید در صورت لزوم اطلاعات لازم را به دست آورید. تلفن‌های گمرک فرودگاه امام خمینی 55678172، 51007521، 51004511 می‌باشند.

 

کالاهای وارداتی مجاز در گمرک فرودگاه امام

خروج کالاهای ایرانی به شکل کالاهای شخصی (خارج از قالب تجاری) مجاز بوده و به طور کلی لوازم شخصی نو یا مستعمل، برای استفاده‌های عرفی، ایرادی ندارد. در نظر داشته باشید تشخیص این که کالایی شخصی یا تجاری محسوب می‌شود، با گمرک خواهد بود و اشخاص در این خصوص تصمیم‌گیرنده نیستند.

از جمله کالاهای وارداتی مجاز در گمرک فرودگاه، می‌توان به انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، سیگار و محصولات دخانی، طلا و جواهرات و دیگر فلزات گران قیمت، لوازم خانگی بزرگ، اسباب بازی، چسب، لاستیک، بذر و نهال، نوت بوک و لوازم جانبی، کامپیوتر، دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، دوربین مداربسته، پارچه، موبایل و لوازم جانبی، لوازم آرایشی و بهداشتی و… اشاره کرد.

کالاهای وارداتی مجاز در گمرک فرودگاه امام

 

کالاهای ممنوع در گمرک فرودگاه امام

از جمله کالاهای ممنوع در گمرک امام می‌توان به وسایل قمار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح سرد یا گرم، مواد محترقه و منفجره، نشریات و تصاویر مغایر شئونات اسلامی و عرف اجتماعی، فیلم مغایر شئونات اسلامی و عرف اجتماعی کشور، اشیاء عتیقه و کالاهای دارای ارزش میراث فرهنگی، کتاب یا هر گونه نوشته مغایر شئونات اسلامی یا عرف اجتماعی کشور و … اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: پرواز چارتری چیست

 

ماده 135 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

گمرک ایران می‌تواند برای انجام تشریفات گمرکی مسافر و کالای همراه مسافران از نظام‌های کنترلی از جمله نظام دو مسیره استفاده نماید. انتخاب یکی از مسیرها به وسیله مسافر به منزله اظهار کالا می‌باشد.

تبصره 1: لوازم فردی از اشیای نو و کهنه یک مسافر که شاید به صورت معمول در طول سفر مورد استفاده آن شخص قرار گیرند، تشکیل می‌شود. این لوازم مشمول معافیت می‌شود ولی شامل کالایی که جنبه تجاری دارد، نمی‌شود.

تبصره 2: جهت واردات موقت کالا به منظور ارائه در نمایشگاه‌های بین المللی ایران، تعهد سفارتخانه یا نمایندگی سیاسی کشور مربوطه و تائید وزارت امور خارجه به عنوان تامین قبول خواهد شد.

 

 

ماده 136 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

مسافرانی که می‌خواهند به قلمرو گمرک وارد و یا خارج شوند می‌بایست حتما کالای همراه خود را به گمرک اظهار نمایند. این اظهار را می‌توان به صورت شفاهی انجام داد. در صورتی که از طرف گمرک به آنان اظهارنامه ویژه مسافری داده شود، باید آنرا به دقت تنظیم و به گمرک تسلیم نمایند. اما در صورتی که مسافر طبق قوانین عمل نکرده و اجناسی را جاسازی نماید و به گمرک اظهار ننماید و در بازرسی گمرک این اجناس را کشف کند، مشمول مقررات قاچاق می‌گردد.

تبصره 1: در صورت درخواست مسافر مقیم ایران که قلمرو گمرکی کشور را ترک می‌کند، گمرک ملزم است بخشی از کالای همراه وی را که مجاز به خروج آن می‌باشد، مشخص نماید تا در موقع ورود مجدد آن از پرداخت حقوق ورودی معاف شود.

تبصره 2: تا زمانی که مسافران سالن عبور (ترانزیت) را ترک نکنند مشمول کنترل‌های گمرک نمی‌شوند اما گمرک مجاز است هر زمانی که لازم بداند سالن یا محوطه عبور (ترانزیت) را مورد بازرسی قرار دهد.

تذکر مهم: به هیچ وجه کالای دیگر مسافران (به خصوص افراد غریبه) را حمل نکرده و تحویل نگیرید. به خاطر داشته باشید که هر گونه مشکل قانونی و تخلف در حمل باری که شما همراه دارید، در مسئولیت خود شما خواهد بود.

آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

 

سوالات مهم و پرتکرار

شماره تلفن گمرک فرودگاه امام خمینی چیست؟

شماره گمرک فرودگاه امام خمینی سه خط تماس 55678172، 51007521، 51004511 هستند.

 

ساعات کار گمرک فرودگاه امام چگونه است؟

ساعات کار این فرودگاه به صورت شبانه‌روزی و بیست و چهار ساعته است.

 

ساعات کار صادرات تجاری فرودگاه امام چگونه است؟

صادرات تجاری از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8 تا 15 انجام می‌پذیرد.

 

 

فریت باراد

41 دیدگاه دربارهٔ «اطلاعات گمرک فرودگاه امام خمینی ( تلفن + قوانین )»

    1. گروه تحریریه

      سلام
      برای اتباع خارجی ورودی گیت فرودگاه انجام میده، اما اتباع ایرانی باید از داخل سایت اقدام کنند.

    2. باید کد پانزده رقمی گوشی را ثبت کنند ولی بی انصافا نمی‌کنند و از زیر کار در میرند و شما دستت به هیچی بند نیست
      .

  1. سلام و خسته نباشید
    گمرک امام گوشی دسته دوم بازشده را ریجستری میکنه؟
    قیمتش چند درمیاد؟
    ایا گوشی که بازشده به عنوان سوغات میاد مالیات تعلق میگیره؟
    باسپاس

    1. گروه تحریریه

      سلام، سلامت باشید
      بهتره برای اطلاع از این موضوع با گمرک فرودگاه امام خمینی تماس بگیرید.

    2. طبق تجربه شخصی خودم، فکر می کنم گوشی دست دوم را هم به عنوان گوشی مسافری رجیستر می کنند. هر مسافر می تواند یک گوشی در سال بیاورد. هزینه اش هم حدودا ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد قیمت گوشی خواهد بود. البته این فقط تجربه شخصی من هست، و بهتر است از منابع معتبر دیگر هم سوال کنید.

  2. سلام و خسته نباشید.
    من هفته گذشته گوشی موبایل خودم را در گمرک فرودگاه اما ثبت کردم. اما در هر ساعتی از شبانه روز در سامانه همتا تلاش کردم،‌با خطای زیر روبرو شدم:‌ بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس گذرنامه ناجا، مسافرتی در یک ماه گذشته برای شما ثبت نشده است.

    لطفا برای حل این مشکل من را راهنمایی کنید.

    1. گروه تحریریه

      سلام، سلامت باشید
      ما در حوزه موبایل و ثبت آن فعالیتی نداریم.

      1. با سلام و عرض ادب.

        از توضیحات خوب شما بسیار سپاسگزارم. من قصد دارم یک دستگاه کنسول بازی سونی پی اس ۵ به عنوان سوغاتی برای خواهرزاده ام به ایران بیاورم. در صورتی که گمرک فرودگاه امام خمینی بخواهد از من هزینه ترخیص کالا بگیرد، آیا می توان این هزینه را در همان لحظه ورود به ایران پرداخت کرد و دستگاه را آزاد نمود؟ یا اینکه بایستی مراحل اداری طی شود؟

        1. گروه تحریریه

          سلام، خواهش میکنم
          برای اینکه اطلاعات دقیق تری داشته باشید بهتره با شماره هایی که داخل مقاله قرار گرفته تماس بگیرید.

  3. لیلا حسینی

    سلام من راجب بار اضافی برای پرواز خارجی سوال داشتم هزینه؟ شرایط؟ و چند وقت قبل پرواز باید اقدام کرد؟ممنون

    1. گروه تحریریه

      سلام
      اگر مقدار بارتون کمه که مشکلی نداره، اما اگر بخواید از خدمات ما استفاده کنید بهتره با شماره 02143658 تماس بگیرید.

  4. با درود و ادب. دانشجو هستم. برا اولین بار به مقصد دانشگاه اتریش خارج میشم. به چه صورت میتونم به طور مجاز 10000 یورو با خودم ببرم؟ سپاس.

  5. سلام؛ ما یک بسته پستی به مقصد آمریکا داشتیم. از گمرک آمریکا برگشت خورده و الان بیش از 20 روزه که در گمرک شما هستش .چطور باید پیگیری کنیم؟

    1. گروه تحریریه

      سلام، این موضوع مربوط به ما نمیشه و شما باید از خود گمرک پیگیری کنید، ما فقط مقاله در رابطه با اونجا منتشر کردیم

  6. با درود.دانشجو هستم.برای اولین بار خارج میشوم.. چطور می توان مجوز لازم برای همراه داشتن 7000 یورو را گرفت؟از کجا باید پرس و جو کرد؟
    با تشکر

  7. صبری دست یار

    سلام ببخشید برای ارسال عسل به خارج از کشور آیا میشه اقدام کرد تا وزن 10 کیلو مثلا

  8. محمد محمودی

    سلام وقتتون بخیر
    یه سوال داشتم
    من یک دستگاه ایفون ۱۴ پرو دارم مدتی ایران نبودم از دبی خریدم الان میخوام برگردم ایران میتونم گوشیمو بیارم ؟ هزینه ای باید پرداخت کنم؟؟

  9. با عرض سلام و ادب

    پدر و مادر من قصد سفر به آلمان رو دارند. پدرم برای ترک اعتیاد تحت نظر پزشک متادون مصرف میکنه، برای مدتی که آلمان هستند هم باید متادون تهیه بکنیم. بعد از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد آلمان به من گفتند که با داشتن نسخه پزشک، ترجمه آن و تاییدیه توسط وزارت بهداشت ایران شما می تونید به اندازه مصرف متادون وارد آلمان بکنید، پلیس فرودگاه آلمان هم تایید کرد.
    حالا می خواستم بدونم آیا طبق قانون ایران اجازه خروج متادون با همراه داشتن نسخه پزشک وجود داره؟

    با تشکر از راهنمایی شما

    1. گروه تحریریه

      سلام
      بله با نسخه پزشک که تایید شده، میتونید این کارو انجام بدید.

  10. سلام من یک هلی شات از نوع dji2 mini با وزن ۲۴۹ گرم دارم که میخوام با خودم به ایران بیارم،آیا قانونی هستش ؟
    با سپاس

    1. سلام وقتتون بخیر.
      من در آلمان زندگی میکنم و میخوام به ایران برگردم. ایا میتونم لوازم برقی کوچک خونه ی خودم رو مثل تلویزیون 50 اینچ و ویدئو پروژکتور و همزن برقی و …. بیارم؟ البته همشون دست دوم هستن و وزن بارم هم کمتر از 30 کیلو هست و همشون مصرفی خانواده ی خودمه

      1. گروه تحریریه

        سلام وقت شما هم بخیر
        برای آشنایی با نحوه ارسال بار و دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  11. با سلام و خسته نباشید
    کسی که به عنوان توریست به ایران سفر می کند آیا اجازه دارد گوشی ایفون ۱۴ پرو مکس خود را به همراه داشته باشد؟ و آیا در مدت اقامتش در ایران می‌توان از گوشی ایفون ۱۴ خود استفاده بکند؟ اخه شایعات شنیدم در فضای مجازی که کسی که به ایران مسافرت می کنه اجازه ندارد گوشی ایفون ۱۴ به همراه داشته باشد!
    پیشاپیش سپاس گذارم بابت جواب شما🙏🏻

  12. سلام براي پسر ١٤ساله ام عموش مي خواد يه كواد كوپتر دوربين دار اسباب بازي مارك ASC-2500 بياره وزنش زير ٢٥٠گرم و قيمتش حدود ١٢٠دلار ايا در فرودگاه امام مشكلي ايجاد ميشه ممنون ميشم راهنمايي كنيد

  13. محمدزاده

    سلام
    وقت بخیر
    اگر مسافر از ایتالیا میزان 28 بسته معادل 730عدد قرص کارودلول (قرص قلب) با خودش بیاره مشکلی داره؟
    ممنون

  14. بنده قصد دارم به زودی برای بازدید خانواده به ایران سفر کنم. محل سکونت من خارج از کشور است. آیا صرف همراه داشتن آیفون 14 کار کرده به عنوان گوشی شخصی ممنوع است؟ بدیهی است که بنده قصد رجیستر کردن گوشی را ندارم و صرفا میخواهم گوشی را همراه داشته باشم.

  15. سلام حداکثز تعداد مجاز یا وزن مجاز برای لوازم ارایشی و کیف و کفش به عنوان سوعاتی چقدر است؟

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت بخیر
      طبق ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی به کشور حق همراه داشتن و ترخیص کالاهای غیر تجاری را دارند. این در خصوص کالاهای نو در صورتی برقرار خواهد بود که ارزش کالای مجاز همراه مسافر حداکثر 80 دلار باشد.

  16. سلام، برای آوردن دوچرخه شخصی به ایران آیا باید گمرک پرداخت کرد؟
    از اونجا که دوچرخه در جابجایی براحتی صدمه می بینه…با جعبه ی اصلی در طی سالاهای گذشته جابجا کردم…
    آیا مدارک خاصی لازم هست که آماده کنم که پرداخت گمرک معاف بشم؟

    1. گروه تحریریه

      سلام
      بله امکانش هست، دوچرخه جزو کالاهای مجاز حین ورود به کشور می باشد و نیاز به پرداخت گمرک ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا