آشنایی با قوانین تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی و حقوق مسافر در تاخیر پرواز

قوانین تاخیر پرواز (حقوق مسافر در تاخیر پرواز داخلی و خارجی)

برای آن دسته از افرادی که غالبا در یک سال سفرهای هوایی زیادی (داخلی و خارجی) دارند، موضوع تاخیر در پرواز، چندان ناشناخته نیست. تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی، گاه و بیگاه پیش آمده و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. اما برای چنین شرایطی قوانین تاخیر در پرواز، تعریف شده تا حقوق مسافر و زیانی که به وی از این محل وارد می‌شود، تامین گردد.

حق مسافر در تاخیر پرواز، همان طور که انتظار می‌رود، مبلغی جریمه عددی است که باید از سوی شرکت هواپیمایی پرداخت شود. اما در ادامه با این مقاله باراد ( متخصص فریت بار هوایی ) همراه باشید تا ببینیم منظور از تاخیر عملیاتی در پرواز چیست و حقوق مسافر در تاخیر پرواز چطور تعریف شده است.

 

تاخیر در پرواز چیست؟

تاخیر در پرواز به هر شکلی تاخیر در ساعت از پیش تعیین شده پرواز گفته می‌شود که البته باید توسط نماینده‌ای از شرکت هواپیمایی مربوطه به مسافران اعلام شود. این اطلاع رسانی در تابلوی اطلاعات پرواز نیز، انجام شده و مسافران می‌توانند به موقع نسبت به آن آگاهی یابند.

تاخیر پرواز چیست

 

دلایل تاخیر پرواز کدامند؟

از عمده دلایل روتین تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل در امنیت پرواز به دلیل وجود بار یا مسافر مشکوک، اخبار مربوط به احتمال بمب گذاری و…
  • شرایط نامساعد جوی که موجب تاخیر یا حتی ابطال پرواز خواهد شد. بدیهی است که تا برطرف نشدن مشکلات جوی، اجازه پرواز داده نخواهد شد.
  • مشکلات و نقص فنی هواپیما که تا رفع کامل، مانع پرواز خواهد بود.
  • عدم آمادگی یا تکمیل کادر پرواز که ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد.
  • ایراد در سیستم‌های کامپیوتری در فرایند پرواز از قسمت گیت گرفته تا بارگیری و بازرسی، طولانی شدن بارگیری به دلیل دیر رسیدن از ترانزیت، مناسبات مربوط به حضور بازرسی پرواز و … که عمدتا به این موارد تاخیر عملیاتی در پرواز گفته می‌شود.

 

 

رده بندی تاخیر در پروازها

 

تاخیر بیش از دو ساعت پرواز

تاخیر در پروازها، به شکل زیر رده بندی می‌شوند:

 

تاخیر در پرواز کمتر از یک ساعت

این یک نوع تاخیر روتین محسوب شده و قرار نیست جز انتظار برای پرواز، اتفاق دیگری در فاصله یک ساعت رخ دهد. معمولا این میزان تاخیر از سوی مسافران پذیرفته شده بوده و آن قدرها بابت آن، آزرده خاطر نخواهند شد. اگر چه به صورت استاندارد انتظار می‌رود که تمام پروازهای داخلی و خارجی، رأس ساعت اعلام شده، انجام پذیرد؛ اما تاخیرهای چند دقیقه‌ای، توجیه پذیر هستند.

 

بیشتر بخوانید: ارز مسافرتی چقدر است ؟

 

تاخیر در پرواز بین یک تا دو ساعت

اما در صورتی که این تاخیر، بیش از یک ساعت به طول انجامیده؛ اما همچنان کمتر از دو ساعت باشد؛ مسافران مورد پذیرایی از سوی شرکت هواپیمایی (به صورت رایگان) قرار می‌گیرند.

نکته: در نظر داشته باشید که پذیرایی به شکلی برنامه‌ ریزی خواهد شد که خود به عنوان مانعی برای تاخیر بیشتر در پرواز، مطرح نشود. به طور مثال در صورتی که 90 دقیقه از زمان استاندارد پرواز سپری شده و مشخص است که تا دقایقی دیگر، مشکل برطرف خواهد شد؛ شروع پذیرایی محلی نداشته و بی معنی خواهد بود. در این صورت پذیرایی هر آن قدر هم که ساده و سریع باشد، خود به عاملی برای تاخیر بیشتر در پرواز تبدیل خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: پرواز چارتری چیست

 

تاخیر در پرواز بین دو تا چهار ساعت

در شرایطی که اوضاع این تاخیر در شروع سفر هوایی، بیش از دو ساعت به طول انجامیده و البته همچنان کمتر از چهار ساعت باشد، وظایف شرکت هواپیمایی در مقابل مسافران، بیشتر خواهد شد.

در این حالت باید علاوه بر پذیرایی، امکانات و امتیازهایی نیز به مسافران به شرح زیر داده شود:

  1. امکان تغییر پرواز با درخواست مسافر (البته در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد.)
  2. جا به جایی مسافران به دیگر پروازها (شرکت‌های هواپیمایی)
  3. استرداد کامل مبلغ پرداخت شده بابت بلیط و انصراف از پرواز (به واقع در این مرحله مسافر می‌تواند به طور کلی از پرواز انصراف داده و کل مبلغ پرداخت شده بابت بلیط، باید بدون جریمه و هیچ گونه کسوراتی، مسترد گردد.)

نکته: دقت داشته باشید که در صورت جا به جایی مسافر با یک شرکت هواپیمایی دیگر یا یک خط و مسیر هوایی دیگر، جریمه اضافی یا خسارت تاخیر در پرواز از سوی شرکت هواپیمایی پرداخت نخواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: جاده ترانزیت چیست

 

تاخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت

در بدترین شرایط با وضعیتی روبرو هستیم که مسافر چهار ساعت انتظار را متحمل شده، اما همچنان پرواز اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط نه تنها باید شرکت هواپیمایی وجه بلیط را مسترد نماید، بلکه مبلغی نیز به عنوان خسارت بر آن اضافه خواهد شد.

تاخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت

 

نکته: اگر پرواز در زمان استاندارد خود (زمان ثبت شده در بلیط مسافران)، انجام شده؛ اما به دلایلی چون دلایل عملیاتی و فنی، به باند فرودگاه بازگشته و دوباره فرود داشته باشد؛ میزان تاخیر در پرواز مجدد، از زمانی محاسبه خواهد شد که هواپیما دوباره روی باند نشسته است.

 

 

سوالات متداول

منظور از تاخیر عملیاتی پرواز چیست ؟

منظور از تاخیر عملیاتی در پرواز چیست؟ باید گفت تاخیر عملیاتی در پرواز به تاخیر به وجود آمده به علت غیرفنی و غیرجوی، مربوط به فرآیندهای عملیات پرواز گفته می‌شود. به طور مثال طولانی شدن رسیدن بار از ترانزیت یا هر گونه اختلال در بارگیری را می‌توان به تاخیر عملیاتی پرواز، نسبت داد.

 

در چه شرایطی تاخیر در پرواز موجب استرداد کل مبلغ بلیط می شود؟

در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو ساعت به طول بینجامد تا چهار ساعت، تنها مبلغ کامل مسترد شده و بیش از چهار ساعت، جریمه تاخیر پرواز نیز بر آن اضافه خواهد شد.

 

 

شرکت باراد هوا دریا ارائه دهنده خدمات فریت بار به کانادا با کشتی

 

فریت باراد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا