پرواز چارتری چیست؟ تفاوت پرواز چارتر و پرواز سیستمی

پرواز چارتری چیست

اگر پیش از این سر و کارتان با شرکت‌های هواپیمایی و به هر شکلی خرید بلیط یا تور گردشگری افتاده باشد؛ حتما نام پرواز چارتر را شنیده و کنجکاو هستید که پرواز چارتری چیست؟ قطعا تفاوتی میان پروازهای چارتر و پروازهای معمولی وجود دارد که تا این اندازه در خصوص این نوع پروازها، تبلیغات بیشتری صورت گرفته و معمولا در فروش تورهای خارجی، به عنوان یک فاکتور کاهش قیمت تور در نظر گرفته می‌شوند. در این مقاله شرکت باراد ( متخصص با سابقه در زمینه فریت بار ) سعی داریم شما را به طور جامع با تعریف بلیط چارتر آشنا کنیم.

 

چارتر چه معنایی دارد؟

معنی کلمه چارتر چیست؟ چارتر به معنای اجاره کردن دربست است و همان طور که احتمالا حدس می‌زنید، در خصوص پروازهای چارتر نیز به این فعل؛ اجاره کردن و در اختیار گرفتن دربست هواپیما گفته می‌شود.

چارتر چه معنایی دارد

 

بلیط چارتر چیست؟

تعریف بلیط چارتر در واقع برگرفته از همان معنای لغوی آن است. بلیط چارتر به بلیط‌ های پروازی گفته می‌شود که آژانس هواپیمایی بخشی از صندلی های یک پرواز یا تمام آن را از پیش اجاره کرده است. در مدل Seat Charter، تنها بخشی از صندلی‌های یک پرواز اجاره شده و در مدل Full Charter، تمامی صندلی‌ها در اختیار یک آژانس هواپیمایی قرار می‌گیرد.

اگر چه می‌توان بلیط چارتر را به صورت انفرادی نیز خریداری کرد، اما معمولا این بلیط‌ ها در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار گرفته و در قالب تورهای مسافرتی به فروش می‌رسند.

بلیط هواپیما چارتر نسبت به نوع سیستمی آن ارزان تر است، اما لازم به ذکر است که ارزان‌تر بودن بلیط‌ های چارتر، باعث شده است که برای مسافران به مراتب جذاب‌تر باشند. البته پایین بودن هزینه تنها فاکتور نیست.

همانطور که در مورد ارسال مرسوله و هزینه های آن در دیگر مقاله های باراد صحبت کردیم، ممکن است در کنار مزایای پایین بودن هزینه، معایبی نیز وجود داشته باشد.

 

 

تفاوت پرواز چارتر و سیستمی

با دوره کردن مفهوم پروازهای چارتر، به راحتی متوجه تفاوت پرواز چارتر و معمولی خواهیم شد. اما مهم‌ترین تفاوت میان پروازهای چارتر و سیستمی که بلیط چارتر را برای مسافران جذاب‌تر می‌سازد، نرخ فروش این پروازها است. قیمت پروازهای سیستمی، باید چیزی بین حداقل و حداکثر تعیین شده باشد و با در نظر گرفتن امکانات اضافی، قیمت این نوع بلیط حداکثر می‌تواند تا 30 درصد بالاتر از نرخ روز باشد. (در حالی که نرخ بلیط‌ های چارتر از سوی آژانس‌های مسافرتی تعیین شده و می‌تواند بسیار منعطف‌تر باشد.)

تفاوت پرواز چارتر و سیستمی

 

انواع بلیط چارتر

بلیط‌های چارتر با در نظر گرفتن، تعداد صندلی اجاره شده توسط آژانس‌های مسافرتی در گروه‌های مختلفی جای می‌گیرند. انواع بلیط چارتر شامل دو نوع زیر است:

 

بلیط چارتر اجاره صندلی Seat Charter

بلیط چارتر اجاره صندلی، به در اختیار گرفتن و در اجاره درآوردن بخشی از صندلی‌های یک پرواز در یک مسیر معین، به وسیله شرکت یا اشخاص گفته می‌شود.
البته زمانی که صحبت از بلیط چارتر اجاره صندلی باشد، این امکان وجود دارد که شماره صندلی‌ها از پیش مشخص بوده یا تنها تعداد صندلی‌های تحت اجاره معین باشد.
در حالت دوم، چارترکننده تنها تعدادی از صندلی‌های پرواز را به اجاره خود در آورده و قطعیتی در خصوص شماره صندلی‌ها وجود ندارد. به طور مثال ممکن است 50 صندلی توسط شرکت چارترکننده رزور شده باشد که می‌توان این 50 صندلی جلوی هواپیما بوده یا کاملا پراکنده باشند.

 

 

بلیط چارتر کامل Full Charter

در این حالت تمام صندلی‌های یک پرواز برای یک مسیر معین، به وسیله یک شرکت یا حتی یک شخص، در اجاره قرار می‌گیرند. معمولا آژانس‌های هواپیمایی بزرگ، اجاره دربست پرواز و در اصل پرواز چارتر کامل را انتخاب می‌کنند. به این ترتیب تسلط بهتری بر پرواز و فروش بلیط‌های مربوط به آن وجود داشته و نرخ‌گذاری نیز به شکلی جذاب‌تر برای مسافران انجام خواهد پذیرفت.

بلیط چارتر کامل

 

پرواز چارتری چیست؟

پرواز چارتری به معنای اجاره دربست تمام یا بخشی از صندلی‌ها (بلیط‌ های) هواپیما است. در این شرایط یک ایرلاین، بخشی یا تمام صندلی‌های یک هواپیما را برای مدتی در اجاره خود قرار داده و سپس نسبت به فروش بلیط به مسافران (غالبا در فرمت تورهای مسافرتی)، اقدام می‌کند. البته همیشه امکان فروش تکی پرواز چارتر به مسافرانی که خارج از الگوی خرید تور، اقدام به مسافرت می‌کنند، نیز وجود خواهد داشت.

 

کنسل شدن پرواز چارتر

همیشه ریسک کنسل شدن پرواز وجود دارد و پروازهای چارتری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما این که کنسلی از سوی مسافر بوده یا به دلایلی از سوی شرکت هواپیمایی، با تفاوت‌هایی روبرو خواهد بود. در ادامه می‌بینیم که کنسلی بلیط هواپیما چارتر از سوی مسافر یا شرکت هواپیمایی، هر یک به چه شکلی انجام خواهد شد و تابع چه شرایطی است.

 

 

کنسل شدن پرواز چارتری از سوی مسافر

برای کنسل کردن بلیط پرواز خود، به طور معمول باید یک روز قبل یا حداکثر پیش از ساعت 12 روز قبل از پرواز، اقدام کرده و مراتب کنسلی را به پشتیبانی شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی اطلاع دهید. در نظر داشته باشید که معمولا پس از سپری شدن این مدت، امکان کنسلی بلیط وجود نخواهد داشت.

با تماسی که با آژانس مسافرتی برقرار می‌کنید، استعلام میزان جریمه کنسل شدن پرواز از سوی مسافر وجود داشته و پس از کسر جریمه، معمولا باقی مانده هزینه بلیط، ظرف مدت 72 ساعت به حساب شما واریز خواهد شد.

کنسل شدن پرواز چارتری از سوی مسافر

 

کنسل شدن پرواز چارتری از سوی شرکت هواپیمایی

اما در صورتی که پرواز چارتری از سوی شرکت هواپیمایی کنسل شود، لازم خواهد بود که بدون کسر هیچ هزینه‌ای، 100 درصد هزینه‌ای که بابت خرید بلیط چارتر پرداخت کرده‌اید، به شما بازگشت داده شود.

 

 

سخن پایانی
در بالا مطالبی را در خصوص معرفی بلیط چارتر و انواع آن مطالعه کردیم. سال‌ها پیش پاسخ به این پرسش که آیا بلیط چارتر کنسل می‌شود، با یک “نه” بزرگ همراه بود، اما قوانین مانع این موضوع شده و کنسل شدن پرواز چارتری نیز مانند سایر پروازهای معمولی، مشمول پرداخت جریمه از سوی مسافر یا پرداخت کامل نرخ پرواز از سوی شرکت هواپیمایی، گشت.  توصیه می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و آن‌ها را نیز با این سرفصل و زوایای مختلف آن، آشنا سازید. همچنین اگر مایل هستید مقاله قوانین تاخیر در پرواز را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات جامع تری در مورد قوانین پروازها داشته باشید.

 

فریت باراد

2 دیدگاه دربارهٔ «پرواز چارتری چیست؟ تفاوت پرواز چارتر و پرواز سیستمی»

  1. akram poorahmadi

    سلام روز بخیر
    یه سوال، معنی چارتر یا معنی چارتری چیه دقیقا و تفاوت پرواز چارتر و معمولی چیه؟ من درست متوجه نشدم.
    تشکر 🌸

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت بخیر
      چارتر یعنی دربست کردن صندلی های یک هواپیما توسط یک شرکت هواپیمایی که بر اساس یک زمان معین هست. (زمان تغییر نمیکنه) و تفاوتش با پرواز معمولی اینه که، پرواز معمولی بر اساس شرایط سنی قیمت گذاری میشه و زمان بندی های مختلفی داره که شما می‌تونید بسته به شرایطی که دارید هر کدوم رو که بخواید انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا