لیست فرودگاه های بین المللی ایران

فرودگاه های بین المللی ایران

افراد به هدف‌های مختلفی به سفر ‌می‌روند. بر اساس مقصد می‌توان سفر‌ها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. سفر‌های داخلی شامل سفر‌هایی می‌شوند که مقصد درون کشور بوده و سفر به کشور‌های دیگر جز سفر‌های خارجی محسوب می‌شود.

برای سفر کردن روش‌های مختلفی وجود دارد. به طور معمول برای مسافت‌های نزدیک سفر با خوردو شخصی، اتوبوس یا قطار پیشنهاد می‌شود، اما اگر مقصد شما دورتر است نظیر کشور‌های خارجی بهترین روش برای سفر، سفر با هواپیما است.

جالب است بدانید پرواز‌هایی که مقصد آن‌ها شهر‌های خارج از کشور است، تنها در فرودگاه های بین المللی صورت می‌گیرند. به همین دلیل اولین مرحله از مراحل تهیه بلیط شناسایی فرودگاه های بین المللی هر شهر است.

فرودگاه بین المللی در مقایسه با فرودگاه‌های داخلی بزرگتر بوده و امکانات بیشتری هم دارند که در مجموع شرایط برای داشتن یک سفر راحت را برای شما فراهم می‌کنند.

ناگفته نماند که فرودگاه بین المللی استاندارد‌های خاصی دارد که این استاندارد‌ها با توجه به توافقات بین المللی مشخص می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی چند مورد از فرودگاه های بین المللی ایران بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، یک فرودگاه بین المللی است که نخستین بار در سال 1330 به هدف اجرای پرواز‌های آموزشی و پرواز‌های نظامی تأسیس شد.

ناگفته نماند که در ابتدای تأسیس از این فرودگاه تنها با نام فرودگاه مشهد یاد می‌شد و اولین پرواز‌های این فرودگاه از مشهد به مقصد تهران بود. به تدریج با گذشت زمان تعداد پرواز‌ها و نیز امکانات و خدمات این فرودگاه افزایش پیدا کرد تا اینکه امروزه یکی از بهترین فرودگاه های بین المللی در کشور است.

اولین پارکینگ طبقاتی فرودگاهی که ظرفیتی بیش از 1000 خودرو دارد در این فرودگاه تأسیس شد. از طرفی دیگر برای راحتی بیشتر مسافران امکان اجاره خودرو در داخل و خارج از کشور برای مسافران فراهم است.

فرودگاه بین المللی مشهد روند آموزشی خود رادر طی این سال‌ها حفظ کرده و اکنون مجهزترین مرکز هوانوردی مشهد و مرکز معتبر آموزش علوم هوایی در این فرودگاه وجود دارد.

در این مرکز رشته‌هایی نظیر خلبانی، آموزش تعمیر و نگهداری از هواپیما، اویونیک، دیسپچ و مهمانداری به علاقمندان این رشته‌ها آموزش داده می‌شود.

به طور کلی فرودگاه بین المللی مشهد به جهت آموزش با کیفیت برای دانشجوین خلبانی چند فروند هواپیما در نظر گرفته است و دارا بودن یک آشیانه مجهز به جهت آموزش دانشجویان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما از دیگر امکانات این فرودگاه محسوب می‌شود.

در فرودگاه بین المللی مشهد پرواز‌های داخلی وخارجی زیادی انجام می‌شوند و برای پرواز‌های خارجی یک ترمینال خروجی تحت عنوان ترمینال 2 در نظر گرفته شده است. این ترمینال در حدود 21 هزار متر مربع مساحت دارد.  در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارید لازم است چند ساعت قبل پرواز فرودگاه باشیم تا مراحل قبل از پرواز از جمله تحویل بار و باززرسی را انجام دهید.

امکانات این ترمینال هم عبارتند از: پله برقی، واک وی، آسانسور، خدمات اجاره خودرو، دفاتر مخصوص فروش بلیط و رزرو هتل، دسترسی به اینترنت در ترمینال، رستوران، نمازخانه، ارائه خدمات اورژانس در صورت نیاز، ارائه خدمات تحت عنوان راهنمای مسافر، غرفه‌های متنوع نظیر غرفه زعفران، سوغات، صنایع دستی و….

فرودگاه بین المللی مشهد

 

جهت آشنایی با نحوه ارسال بار از ایران به ترکیه کلیک کنید.

 

فرودگاه بین المللی کیش

کیش، جزیره‌ای زیبا است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. زیاد بودن گردشگران این جزیره سبب شده تا فرودگاه بین المللی کیش از شهرت بیشتری برخوردار باشد و بیشتر مسافرانی که تجربه سفر به این جزیره را دارند، آن را می‌شناسند.

در خصوص تاریخچه تأسیس این فرودگاه لازم به توضیح است که برای نخستین بار در سال 1361 ساخت این فرودگاه شروع شد، اما به دلایلی بازگشایی آن تا چند سال به طول انجامید و سر انجام در سال 1365 به دستور شورای انقلاب کیش به عنوان یک جزیره گردشگری برای تفریح مردم بازگشایی شد.

این فرودگاه بین المللی دارای 4 ترمینال بوده که برای سفر‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرودگاه بین المللی کیش یک فرودگاه بزرگ است که حدود 90 هکتار مساحت دارد.

نکته‌ی مهمی که در خصوص این فرودگاه وجود دارد متغیر بودن قیمت بلیط آن است به نحوی که ممکن است در یک سال قیمت‌های متفاوتی را تجربه کند، مهمترین عامل تعیین‌کننده قیمت بلیط تعداد مسافران در بازه زمانی مورد نظر است.

به عنوان مثال ایام عید با افزایش قیمت بلیط روبرو خواهید شد. فرودگاه کیش علاوه بر دارا بودن پرواز‌های خارجی پرواز‌های داخلی زیادی هم دارد.

مقاصد پرواز‌های داخلی این فرودگاه عبارت است از: تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، بندر عباس، اهواز، کرمان، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، کاشان، ساری، گرگان، جم، عسلویه، سنندج و ارومیه. پرواز‌های خارجی این فرودگاه هم به مقصد دبی و مسقط انجام می‌شود.

فرودگاه بین المللی کیش

 

 

فرودگاه بین المللی شیراز

یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی ایران، فرودگاه شیراز است. در گذشته شیراز دو فرودگاه داشت. اولین فرودگاه شیراز که از آن تحت عنوان فرودگاه قدیم یاد می‌شود، در نزدیکی صحرای بابا خان قرار داشته، کوچک بودن فضای این فرودگاه و نداشتن تجهیزات سبب شد تا فرودگاه دیگری تحت عنوان فرودگاه بین المللی دستغیب در این شهر تأسیس شود.

فرودگاه دستغیب شیراز در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد و بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی که در تهران قرار دارد، مجهزترین فرودگاه در ایران محسوب می‌شود. جهت آشنایی با گمرک فرودگاه امام خمینی کلیک کنید.

این فرودگاه بین المللی از نظر تجهیزات ناوبری و الکترونیک بسیار مجهز است، که سبب شده تا یکی از فرودگاه‌های ایمن کشور هم محسوب شود. از نظر رفت و آمد مسافران هم توانسته در بین فرودگاه‌های ایران رتبه چهارم را به خود اختصاص بدهد.

فرودگاه بین المللی شیراز دارای دو باند پروازی آسفالت است که به ترتیب دارای طول 4272 و 4334 متری هستند. فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز یک فرودگاه آسمان باز محسوب می‌شود و به صورت شبانه روزی مشغول خدمات‌رسانی به مسافران است.

فرودگاه بین المللی شیراز علاوه بر پرواز‌های خارجی، پرواز‌های داخلی زیادی دارد و روزانه در حدود 120 پرواز داخلی به مقصد‌های مختلفی در داخل کشور در این فرودگاه انجام می‌شود. ترمینال شماره 1 این فرودگاه مخصوص پرواز‌های داخلی است.

ترمینال شماره 2 هم مربوط به ورودی پرواز‌های خارجی است. در این ترمینال روزانه 10 پرواز خارجی انجام می‌شود. از جمله قسمت‌های مختلف ترمینال شماره 2 می‌توان به سالن عمومی که برای انتظار مسافران در نظر گرفته شده است، بخش مربوط به کنترل گذر نامه مسافران، بخش کنترل گمرک، بخش دریافت بار، سالن ترانزیت، اطلاعات پرواز و … اشاره کرد.

فرودگاه بین الملی شیراز دو پارکینگ که یکی روباز و موقت و دیگری طبقاتی است دارد. ظرفیت پارکینگ طبقاتی 750 خودرو و پارکینگ روباز 120 خودرو است. خوشبختانه به زودی یک پارکینگ شبانه روزی دیگر با ظرفیت 800 خودرو به لیست پارکینگ‌های این فرودگاه اضافه می‌شود.

فرودگاه بین المللی شیراز

 

جهت آشنایی با نحوه ارسال بار به آمریکا کلیک کنید.

 

فرودگاه بین المللی بندر عباس

بندرعباس هم از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری مسافران است که سبب شده فردگاه این شهر یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور محسوب شود. برای اولین بار در سال 1339 در شهر بندرعباس در منطقه‌ای به نام بند کناران فرودگاه تأسیس شد.

این فرودگاه در فاصله 25 کیلومتری از شهر بندرعباس قرار داشت، فاصله زیاد این فرودگاه تا شهر بندرعباس سبب شد تا در سال 1346 فرودگاهی دیگر که فاصله‌ی کمتری تا شهر بندرعباس داشت، تأسیس شود.

متأسفانه فرودگاه دوم هم دوام زیادی نداشت و سرانجام در سال 1349 فرودگاه دیگری که همان فرودگاه امروزه شهر بندرعباس است در فاصله 6 کیلومتری تا مرکز شهر بندرعباس تأسیس شد.

امروزه محل قرار‌گیری فرودگاه بین المللی بندر عباس در چهار راه پگاه بندرعباس است. این فرودگاه هفته‌ای بیش از 250 پرواز به شهر‌های مختلف دارد.

فرودگاه بین المللی بندرعباس برای رفاه حال بیشتر مسافرانی که این فرودگاه را برای سفر انتخاب می‌کنند، امکانات زیادی در نظر گرفته است. از جمله این امکانات می‌توان به دفاتر مربوط به فروش بلیط، نماز خانه، پارکینگ شبانه روزی، سرویس بهداشتی، غرفه‌هایی برای خریداری سوغات، خدماتی مربوط به تاکسی مورد نیاز مسافران برای مقاصد درون شهری و بین شهری، چرخ دستی برای جابجایی بار مسافران و… اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی بندر عباس

 

 

فرودگاه بین المللی اصفهان

یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران، فرودگاه بین المللی اصفهان است که دارای مساحتی در حدود 1041 هکتار می‌باشد و در ارتفاع 152 متر از سطح دریا قرار دارد.

این فرودگاه ابتدا در منطقه‌ای تحت عنوان صفه تأسیس شد، تا اینکه بعد از واگذاری به نیروی هوایی سپاه به منطقه‌ای کویری که در شرق اصفهان قرار دارد منتقل شد.

فرودگاه بین المللی اصفهان امکانات و تجهیزات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: تجهیزات کامل ناوبری و رادار اپروچ، خودرو‌هایی مخصوص کف‌سازی، ماشین‌های برف روب و جاروب که به منظور ایمنی مناطق پروازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و…. فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان دو باند پرواز و 10 جایگاه پذیرش برای انواع هواپیما دارد.

یکی از مزیت‌های اصلی فرودگاه بین المللی اصفهان فاصله کافی آن با اراضی شهری است زیرا این فاصله سبب شده مشکلاتی نظیر ایجاد سر و صدای آزار‌دهنده برای ساکنین اطراف که در برخی از فرودگاه‌های کشور مشکل افرین است، در مورد این فرودگاه وجود نداشته باشد.

این فرودگاه هم دارای دو ترمینال بوده که یکی مخصوص پرواز‌های داخلی است و دیگری برای پرواز‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارکینگ فرودگاهی، خدمات اجاره خودرو به مسافران، اینترنت رایگاه و دسترسی آسان از دیگر امکانات فرودگاه اصفهان محسوب می‌شود.

فرودگاه بین المللی اصفهان

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد برخی از فرودگاه های بین المللی ایران پرداختیم. دانستید که مهم‌ترین تفاوت موجود بین فرودگاه بین المللی و دیگر فرودگاه‌ها، انجام پرواز‌های خارجی در این فرودگاه‌ها است.

در فرودگاه های بین المللی امکاناتی نظیر کنترل هوایی و گمرک سبب شده تا امکان سفر به مقاصدی در خارج از کشور برای مسافران فراهم شود. از دیگر تفاوت‌ها هم می‌توان به مساحت فرودگاه اشاره کرد.

فرودگاه های بین المللی در مقایسه با فرودگاه‌های دیگر مساحت بیشتری دارند و باند‌های فرود آن‌ها هم طولانی‌تر است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا