وسایل غیر مجاز در هواپیما ، ورود چه چیزهایی در هواپیما ممنوع است؟

وسایل غیرمجاز در هواپیما

قطعا با توجه به نیاز به تامین امنیت پرواز و به طور کلی ایمنی مسافران، برخی از اجسام و وسایل در هواپیما ممنوع هستند که اصلاحا به آن ها وسایل غیر مجاز در هواپیما گفته می‌شود. برخی از این وسایل به طور کلی در لیست اقلام ممنوعه و غیرمجاز قرار داشته و برخی دیگر به طور خاص تنها برای ورود به کابین هواپیما، ممنوع اعلام شده‌اند. به هر ترتیب لازم است که در خصوص وسایل غیر مجاز در هواپیما اطلاعات کامل داشته و بدون مشکل سوار هواپیما شوید.

در ادامه این مقاله شرکت فریت بار باراد، دنبال می‌کنیم که چه چیزهایی در هواپیما ممنوع است و چطور باید برای این موضوع برنامه‌ریزی داشت.

 

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

از جمله وسایل غیرمجاز در هواپیما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بردن مایعات داخل هواپیما بیش از 100 میلی لیتر: شما اجازه حمل مایعات مجاز در حجم بیش از 100 میلی لیتر داخل پرواز را نخواهید داشت. برای همراه داشتن مایعات خوراکی، نباید حجم آن ها از 100 میلی لیتر تجاوز کند. البته این مایعات باید در شمار مایعات مجاز چون آب، شیر خشک، شیر مادر، روغن و مانند آن‌ها باشد. بدیهی است که شما اجازه بردن الکل در هواپیما را نخواهید داشت. البته می‌توانید خوراکی‌های جامد چون آدامس، شکلات، آبنبات، کیک، کلوچه، ساندویچ و … را با خود داخل کابین هواپیما ببرید و جزء وسایل ممنوعه داخل کابین هواپیما نیستند.

نکته: همراه داشتن قطره چشمی، مایع لنز و مانند آن‌ها، در حجم کمتر از 100 میلی گرم، ایرادی نخواهد داشت.
یک توصیه: توصیه می‌کنیم که مایعات را حتما داخل محفظه‌های محکم قراردهید که ریسک نشت کردن آن‌ها در طول پرواز (به دلیل تکان‌های احتمالی)، وجود نداشته باشید و سفری با اطمینان خاطر و لذت بخش را تجربه کنید.

وسایل تیز و برنده: شما اجازه حمل هیچ گونه وسیله تیز و برنده به داخل پرواز را ندارید. همین طور قلاب، میل بافتنی، ناخن گیر، سوهان ناخن، تیغ ریش تراش، در بطری باز کن و مانند آن‌ها نیز ممنوع هستند.

 

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

 

ابزار ورزشی با قدرت آسیب رساندن: این ابزار را می‌توان شامل مواردی چون چوب بیلیارد، چوب گلف، تیر و کمان، چوب بیسبال، راکت و … دانست.

ابزارآلات: ابزارآلات از جمله چکش، دریل، پیچ گوشتی، آچار و … ممنوع هستند. البته شما می‌توانید این وسایل را به بخش بار هواپیما بفرستید.

وسایل آتش‌زا: حمل هر گونه وسیله آتش‌زا چون کبریت و فندک به داخل هواپیما ممنوع است.

مواد محترقه: همین طور حمل مواد محترقه چون دینامیت، کلر، بمب، باروت، ترقه، مواد رادیواکتیو، کیسه هوای اتومبیل و سایر موارد مشابه ممنوع است. (حتی این وسایل به بخش بار هواپیما نیز اجازه ورود نخواهند داشت.)
نکته: شما می‌توانید عطر و ادکلن در صورتی که حجم کمتر از 100 میلی لیتر داشته باشند را با خود داخل پرواز ببرید. البته برخی از ایرلاین‌ها در این خصوص سخت‌گیری‌هایی دارند و لازم است که پیش از پرواز، نسبت به ایرلاین خود تحقیقات لازم را به عمل بیاورید.

 

 

بردن ادکلن به داخل هواپیما

 

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما

چیزی که در بالا عنوان کردیم مربوط به وسایل ممنوعه در کابین هواپیما بود، اما حالا ببینیم اقلام وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما شامل چه مواردی می‌شود.

سلاح‌های گرم و سرد: حمل سلاح‌های گرم به هر شکلی در پرواز و حتی در بخش بار هواپیما ممنوع است. در نظر داشته باشید که حتی تفنگ‌های اسباب‌بازی نیز از سوی ایرلاین‌ها ممنوع اعلام شده‌اند. همین طور تیر و کمان، منجنیق، تیغ، شمشیر، یخ‌شکن، چاقو با تیغه تیز و بلندتر از 6 سانتی‌متر، دریل، قمه و مانند آن‌ها، کاملا ممنوع خواهد بود.
نکته: به علاوه وسایلی که در ظاهر کاربرد رزمی و ورزشی داشته، اما قابلیت آسیب رساندن از طریق آن‌ها وجود دارد نیز در بخش بار هواپیما ممنوع اعلام شده‌اند. از آن جمله می‌توان به چوب بیسبال، چوب کریکت، چماق، چوب بیلیارد، باتوم و … اشاره کرد.

مواد منفجره: حمل مواد منفجره داخل کابین هواپیما ممنوع بود و باید ذکر کنیم که شما اجازه حمل این مواد در بخش بار هواپیما را نیز نخواهید داشت. همان طور که اشاره کردیم از جمله مواد منفجره دینامیت، باروت، مین، نارنجک، ترقه، فیوز، باتری، گاز اشک‌آور و به طور کلی وسایل و مواد آتش‌بازی و آتش‌زا هستند.

 

وسایل ممنوعه داخل کابین هواپیما

 

مواد مخدر: حمل هر گونه مواد مخدر در بخش بار هواپیما غیرمجاز بوده و در صورتی که مامور پرواز و فرودگاه، چنین موادی را داخل چمدان یا هر گونه بسته‌بندی همراه مسافر تشخیص دهد، به حراست فرودگاه اطلاع داده شده و مشکلات قانونی جدی برای شخص پیش خواهد آمد.
نکته: همین طور حمل مواد اسیدی، نفت، بنزین و مانند آن‌ها در بخش بار هواپیما غیرمجاز اعلام شده است.

یک تذکر مهم: هرگز چمدان، ساک دستی و حتی یک کیف کوچک از غریبه را برای حمل در فرودگاه قبول نکنید. با در نظر گرفتن اقلام غیرمجاز که بعضا پیگرد قانونی نیز خواهند داشت؛ این ریسک برای شما وجود دارد که در یک تله افتاده و گرفتار شوید.

 

 

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

به طور کلی بردن مواد غذایی داخلی هواپیما ممنوع نیست و در حد متعارف می‌توان در کیف دستی مقداری خوراکی حمل کرد، اما یک تفاوت میان اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد؛ به این شکل که در اکثر پروازهای بین‌المللی، شما اجازه حمل مواد خوراکی و کشاورزی تازه چون گوشت و سبزیجات، به ویژه بذر و دانه را نخواهید داشت. برخی از کشورها در این خصوص قوانین به شدت سخت گیرانه‌ای داشته و حتی جریمه‌های سنگینی نیز برای افرادی که اقدام به ورود یا خروج بذر و دانه داشته باشند، در نظر گرفته‌اند. از این جهت توصیه می‌کنیم که پیش از پرواز نسبت به این موضوع تحقیقات لازم را به عمل آورید. برای این منظور بهتر است مقاله قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر را مطالعه بفرمایید.

 

وسایل ممنوعه در پرواز خارجی

 

کلام آخر
با شناخت نسبت به وسایل ممنوعه در فرودگاه، می‌توانید برنامه‌ریزی درستی برای بستن چمدان‌های خود داشته و پیش از پرواز دچار مشکلی نشوید. از این روی توصیه می‌کنیم که جز در نظر گرفتن موارد فوق، در خصوص وسایل غیر مجاز در هواپیما در خصوص ایرلاینی که قصد خرید بلیط آن را دارید نیز اطلاعات کافی به دست آورده، سپس مهیای پرواز شوید (بهترین هواپیمایی های ایران را در مقاله دیگر شرح داده ایم). به عنوان مثال اگر قصد عزیمت به کانادا را دارید و برخی از وسایل را نمی‌توانید با خود از طریق حمل به کابین یا قسمت بار هواپیما به مقصد ببرید می‌تونید از فریت بار به کانادا استفاده کنید.

 

فریت باراد

 

سوالات مهم

آیا همراه داشتن اسلحه اسباب‌بازی به هواپیما ممنوع است؟

در صورتی که اسلحه اسباب‌بازی، شباهت به اسلحه واقعی داشته باشد، در لیست اقلام ممنوعه پرواز قرار می‌گیرد.

 

آیا می‌توان چاقوی پلاستیکی داخل هواپیما برد؟

در صورتی که چاقو کاملا پلاستیکی باشد یا لبه گرد داشته باشد، حمل آن به داخل پرواز ایرادی نخواهد داشت.

 

آیا امکان همراه بردن سرکه داخل پرواز وجود دارد؟

با توجه به اسیدی بودن سرکه، امکان حمل آن داخل پرواز وجود ندارد.

 

آیا می‌توان پلی استیشن با پرواز جابه‌جا کرد؟

مشکلی از این بابت وجود ندارد، تنها توصیه می‌شود که این وسایل را داخل بار هواپیما قرار دهید.

 

آیا امکان همراه بردن کرم و لوسیون داخل پرواز وجود دارد؟

در صورتی که حجم هر یک از این موارد کمتر از 100 میلی لیتر باشد، مانعی نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید بارنامه چیست

46 دیدگاه دربارهٔ «وسایل غیر مجاز در هواپیما ، ورود چه چیزهایی در هواپیما ممنوع است؟»

    1. گروه تحریریه

      سلام
      همراه داشتن شون مشکلی نداره اما به شرطی که یک بسته بیشتر نباشه و مثل همه مکان های عمومی استعمال شون غیر مجازه

  1. ایا چاقوی صنایع دستی اسم شخصیتی روش هکاکی شده به عنوان سوغاتی میخوام ببرم ممنوع است

  2. سلام
    بنده یک چاقوی ضامن دار قدیمی و غیر برنده ۱۳ سانتی دارم
    که از پدر بزرگم بهم رسیده
    آیا میشه اون رو به قسمت بار ببرم؟

  3. سلام وقتتون بخیر آیا توپ ورزشی مثل توپ والیبال داخل چمدون یا داخل کابین ببریم ممنوع هست ؟ ممنونم

  4. میتونم سوهان که تو قوطی فلزی و اکبند هست ببرم تو کابین ؟ ایرلاین ایرانی است به سمت ترکیه

  5. سلام وقت بخیر. آیا امکان داره یه سری عرقیجات مثل نعناع و گلاب و … ، و یه سری ادویه ها مثل آویشن و زردچوبه و … و یا مثلا یه سری چاقوی میوه و چاقوی آشپرخانه و ظروف را تو چمدون ها تحویل قسمت بار داد. چون ما برای طولانی مدت داریم میریم و فریت اثاث خونه منطقی نبود ولی خوب یه سری ضروریات رو باید در حد نیاز همراهمون باشه

    مقصد لندن

    ممنون میشم راهنماییمون کنید

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت شما هم بخیر
      اگر در حد مصرف شخصی و در مقدار کم باشه مشکلی نداره، اما بردن چاقو ممنوعه.

  6. سلام وقتتون بخیر
    یک زیر سیگاری دارم که از چند پوکه خالی فشنگ درست شده و یادگاری هست در پرواز های خارجی میتونم باخودم حملش کنم؟

  7. سلام وقت بخیر من میخوام برای تولد پسرم یه ماکت کیک ببرم داخل هواپیما .از تهران به استانبول…بنظرتون موردی نداره؟البته از کیک واقعی کوچیکتره

  8. سلام حمل پیپ و یک بسته توتون برای منی که ۱۷ سال دارم غیرمجازه و مشکل ساز میشه؟

  9. سلام.
    روزتون بخیر…
    ایا امکان حمل سشوار یا ماشین اصلاح صورت داخل چمدان رو داشته باشم؟؟

  10. فاطمه هدهدی

    سلام من رب خونگی درست کردم میخوام برای مامانم ببرم تو فریزر گذاشتم امکان بردنش وجود داره

  11. فاطمه هدهدی

    و اینکه بچه شیرخوار من لوازم ناخن داره که باید همش بگیرم ناخنش رو قیچی سوهان ناخن گیر کوچولو اونارم میتونم ببرم

  12. سلام وقتتون بخیر ببخشید من شنیدم دانه و تخم چیز های مختلف رو نمیذارن ببریم مثلا تخم شویید برای دم نوش بخوایم ببریم مشکلی داره؟ چون اونجا گیر نمیاد

    1. گروه تحریریه

      سلام، داخل بعضی پروازها غیر مجازه باید با فرودگاهی هماهنگ کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      باید نسخه پزشکی داشته باشید و به اندازه مصرف شخصی میتوانید ببرید

  13. سلام می‌خوام چندتا تخم مرغ با خودم از آلمان به تهران بیارم آیا
    مشکلی داره؟

  14. آیا بردن ماشین ریش تراش براون به داخل هوا پیما در پرواز ترکیه مجاز است؟

  15. سلام وقتتون بخیر من برای ریزش موهام محلول ماینوکسیدیل(دارو هست) استفاده میکنم خواستم ببینم حملش برای پرواز داخلی مجاز هست؟؟

  16. سلام وقت بخیر
    میخوام برم دبی و برای سوغاتی نمیدونم ادکلن گیر میدن بیارم یا نه؟ چه مواردی برای سوغاتی بیارم بهم گیر میدن؟

    1. سلام وقت شمام بخیر
      خیر ایرادی ندارد، کالاهای مجاز همراه مسافر موارد زیر هستند.
      (فرش ماشینی، گل مصنوعی، لوازم ورزشی، دوچرخه، سه چرخه، لوازم آرایش، پارچه، ساک و چمدان، لباس، کیف، کفش، مواد غذایی غیرالکلی، لوازم بهداشتی، لوازم کامپیوتری، لوازم تحریر، ظروف، زیورآلات بدلی)
      برای آشنایی با نحوه ارسال بار و دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید. 43658-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا