کالای همراه مسافر چیست؟ لیست و قوانین کالای همراه مسافر

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر

آیا به درستی می‌دانید زمانی که تصمیم به سفر خارجی گرفته و به ایران باز می‌گردید، چه کالاهای همراه مسافر برای شما مجاز بوده و لیست کالاهای همراه مسافر ممنوعه کدامند؟ برای خروج از کشور چه کالاهایی را مجاز به همراه داشتن هستید؟ اگر چند سال مقیم خارج از کشور بوده و اکنون می‌خواهید به ایران بازگردید، چه کالاهایی را می‌توانید همراه خود بیاورید؟ در صورتی که کالای ممنوعه همراه مسافر داشته باشید، چه اتفاقی برای کالا و به لحاظ قانونی برای شما رخ خواهد داد؟ مقررات کالای همراه مسافر چیست و …؟ با توجه به حساسیت این موضوع، اهمیت زیادی دارد که نسبت به آن اطلاعات کاملی داشته باشید.

در ادامه با این مقاله باراد هوا دریا ( معتبرترین شرکت فریت بار در ایران ) همراه باشید تا به ریز در خصوص قوانین و مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر، بخوانیم.

 

کالای همراه مسافر چیست ؟

لازم است که پیش از هر چیزی به درستی بدانیم کالای همراه مسافر چیست. کالای همراه مسافر، به کالایی گفته می‌شود که در چمدان‌ها، کیف دستی یا به هر شکلی همراه با مسافر در پرواز بوده و هنگام عبور از گیت، مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب مهم نیست که این کالاها در کیف دستی شما بوده یا به بخش بار هواپیما تحویل می‌دهید، به هر ترتیب هنگام بررسی چمدان‌ها، به عنوان کالای همراه مسافر، در شمار کالاهای مربوط به شما قرار خواهند گرفت. در نظر داشته باشید در این خصوص تفاوت پرواز چارتر و معمولی وجود ندارد.

کالاهای مجاز برای مسافران ورودی + محدودیت‌ها

ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی به کشور (واردات کالای همراه مسافر)، فارغ از این که ایرانی یا از اتباع خارجی باشند؛ می‌گوید که حق همراه داشتن و ترخیص کالاهای غیر تجاری را دارند. این در خصوص کالاهای نو در صورتی برقرار خواهد بود که ارزش کالای مجاز همراه مسافر حداکثر 80 دلار بوده و ماهیت غیرشرعی یا غیرقانونی نیز نداشته باشند.
نکته: در نظر داشته باشید که این کالاهای نو نمی‌توانند محصولاتی چون جارو برقی، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، کولر گازی، یخچال فریزر یا رادیو ضبط باشند. (این کالاها اخیرا از فهرست کالاهای مجاز همراه مسافر طبق قوانین گمرکی کشور، حذف شده‌اند.)
از جمله کالاهای همراه مسافر مجاز حین ورود به کشور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرش ماشینی
  2. گل مصنوعی
  3. لوازم ورزشی
  4. دوچرخه
  5. سه چرخه
  6. لوازم آرایش
  7. پارچه
  8. ساک و چمدان
  9. لباس
  10. کیف
  11. کفش
  12. مواد غذایی غیرالکلی
  13. لوازم بهداشتی
  14. لوازم کامپیوتری
  15. لوازم تحریر
  16. ظروف
  17. زیورآلات بدلی

 

 

در شمار کالاهای مجاز، محدودیت‌هایی چون سقف مجاز کالای همراه مسافر، تعریف شده است که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

همراه داشتن طلا و نقره: در خصوص طلا و نقره به شکل زیورآلات محدودیت به لحاظ تعدادی و وزنی وجود دارد. از هر یک از این طلاجات یا نقره‌جات به شکل زیورآالات، حداکثر 150 گرم به لحاظ وزنی مجاز است. همین طور به لحاظ تعدادی یک عدد انگشتر، یک عدد گردنبند، یک جفت گوشواره و حداکثر شش عدد النگو برای هر فرد مجاز خواهد بود. (برای همراه آوردن بیش از این مقدار، باید از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجوز لازم را دریافت کنید.)

همراه داشتن حیوانات خانگی: وارد کردن حیوانات خانگی و پرندگان اهلی با داشتن گواهی بهداشت و تائیدیه سازمان دامپزشکی به کشور مجاز خواهد بود.

همراه داشتن دارو: همراه داشتن دارو در قالب استفاده شخصی مجاز است و البته همراه داشتن این داروها، نیازمند ارائه نسخه مربوط به آن می‌باشد.

همراه داشتن سیگار یا تنباکو: مقدار مجاز سیگار همراه مسافر یک باکس سیگار (200 نخ) می‌باشد. همین طور این تعداد مجاز برای سیگار برگ به اندازه 50 عدد خواهد بود. در خصوص تنباکو نیز در حال حاضر، میزان مجاز برای هر مسافر معادل 250 گرم اعلام شده است.

مقدار ارز مجاز همراه مسافر: قوانین گمرکی کالای همراه مسافر می‌گوید، مسافران ورودی می‌توانند تا حداکثر 10 هزار یورو یا ارز معادل آن، همراه داشته باشند. (اخیرا همراه داشتن هر مقدار ارز حین ورود به کشور مجاز اعلام شده است، اما لازم است که برای بیش از این مقدار، اظهارنامه ارزی به یکی از شعبه‌های بانک ملی در مبادی ورودی، ارائه شده و گواهینامه اخذ گردد.)

 

کالاهای ممنوعه همراه مسافر (در زمان ورود به ایران)

 

کالاهای ممنوعه همراه مسافر

برای مسافرانی که قصد ورود به ایران را دارند، همراه داشتن کالاهای زیر، غیرمجاز اعلام شده است:

  • کلیه سلاح‌های گرم و سرد
  • مواد منفجره و محترقه
  • نشریات دارای محتویات خلاف شئونات اسلامی و ملی
  • فیلم و عکس مغایر با شئونات اسلامی و ملی
  • کالاهای عتیقه و دارای هویت فرهنگی (میراث ملی)
  • مواد مخدر
  • ابزارآلات قمار و شرط‌بندی
  • مشروبات الکلی
  • ابزارآلات رمالی و فالگیری
  • و دیگر کالاهایی که مغایر با شرع و قانون جمهوری اسلامی ایران باشند.

نکته: در نظر داشته باشید که مواد اولیه و قطعات مربوط به کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی، نمی‌توانند به عنوان کالاهای همراه مسافر، به کشور وارد شوند.

 

بیشتر بخوانید: حمل اثاث به ترکیه

 

کالای همراه مسافر خروجی

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر خروجی از کشور کدامند؟ مسافران خروجی که قصد خارج شدن از کشور به مقصد یکی از کشورهای خارجی را دارند نیز در خصوص کالاهای همراه مسافر، با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی روبرو هستند. لیست کالاهای همراه مسافر و محدودیت‌های مربوط به هر یک را دنبال می‌کنیم.

 

محدودیت در خروج ارز

برای مسافران خروجی، امکان همراه داشتن حداکثر 5 هزار یورو در قالب سقف کالای همراه مسافر تعریف شده است. (برای همراه داشتن بیش از این مقدار یورو یا ارز خارجی معادل آن، باید پیشتر اظهارنامه گمرکی خروج کالای همراه مسافر را ارائه کرده و در وب سایت گمرک، ثبت اطلاعات را انجام دهید تا این کار به شکل قانونی انجام پذیرد.)

مقدار ارز مجاز همراه مسافر

 

محدودیت در خروج نقره‌جات

در خصوص ظروف و به طور کلی مصنوعات نقره، حداکثر وزن 3 کیلوگرم را داریم. (خروج سایز فلزات گرانبها از کشور ممنوع است. در خصوص زیورآلات، حداکثر وزن 150 گرم تعیین شده است.)

 

محدودیت در خروج فرش

برای خروج فرش، حداکثر متراژ 20 متر مربع تعریف شده است. (لازم به ذکر است که شما مجاز به خروج فرش به مقصد کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه نخواهید بود.)

 

محدودیت در خروج زعفران

مقدار مجاز زعفران همراه مسافر در سفر خارج از کشور، حداکثر وزن 100 گرم را داریم. (لازم به ذکر است که شما مجاز به خروج زعفران به مقصد کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه نخواهید بود.)

 

محدودیت در خروج پسته

همراه داشتن حداکثر 10 کیلوگرم پسته در شکل بار همراه مسافر در سفر خارجی، مجاز اعلام شده است. (لازم به ذکر است که شما مجاز به خروج پسته به مقصد کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه نخواهید بود.)

 

محدودیت در خروج خاویار

در صورتی که قصد خارج کردن خاویار به شکل کالاهای همراه مسافر را داشته باشید، تا حداکثر 125 گرم، مجاز خواهد بود.
محدودیت در خروج انواع بذر و نهال: برای خارج کردن بذر و نهال در قالب کالای همراه مسافر، باید پیش از آن مجوزهای لازم از قرنطینه نباتی را دریافت کرده باشید.

 

بیشتر بخوانید: ترانشیپ چیست؟

 

کالاهای ممنوعه همراه مسافر خروجی

 

کالاهای ممنوعه همراه مسافر خروجی

از جمله کالاهای همراه مسافر خروجی ممنوعه، موارد زیر قابل توجه هستند:

  1. آثار هنری و کتاب ها یا قطعات خوشنویسی شده دارای هویت هنری
  2. سنگ های قیمتی و قدیمی
  3. قرآن مجید بدون داشتن مهر تائید شورای نظارت چاپ و نشر قرآن
  4. ابزار آلات موسیقی دارای ارزش میراث فرهنگی
  5. کالاهای عتیقه
  6. کتاب‌های خطی و چاپ سنگی
  7. فیلم‌های سینمایی 35 میلی متری
  8. فرش‌های دارای ارزش تاریخی و ملی
  9. مواد مخدر و داروهای روانگردان
  10. سکه طلا دارای هویت پشتوانه ارزی در ایران
  11. سرکه یا ترشیجات
  12. تجهیزات نظامی کشور
  13. اسلحه و مهمات

نکته: در صورتی که مسافر خروجی سگ یا گربه به عنوان حیوان خانگی همراه داشته باشد، لازم است که حتما اوراق شناسایی حیوان همراه وی بوده و سگ یا گربه در سبد مخصوص حمل حیوانات قرار داشته باشد، برای اطلاع از نحوه ارسال حیوانات به خارج از کشور کلیک کنید.

 

مقررات مربوط به کالای همراه مسافران ورودی مقیم خارج از کشور

قوانین کالای همراه مسافر برای مسافران ورودی مقیم خارج از کشور را دنبال می‌کنیم. در صورتی که شخص ایرانی مقیم خارج از کشور، قصد ورود به ایران را داشته و مدت اقامت وی در خارج از کشور، بیش از یک سال (به صورت حداقل 6 ماه آخر متوالی) باشد، می‌تواند اسباب و اثاثیه خانه (غیر نو) را با خود همراه بیاورد. برای ورود این وسایل، مقررات زیر حاکم خواهند بود:
لازم است که این اسباب و وسایل در فاصله 1 ماه پیش و 9 بعد از ورود شخص ایرانی مقیم خارج از کشور به ایران، به گمرک جمهوری اسلامی ایران رسیده باشند. (طبق مقررات ورود کالای همراه مسافر، خودروی شخصی در این گروه جای نمی‌گیرد.)
این وسایل نباید تجاری بوده و با شرایط اقتصادی و اجتماعی شخص نیز متناسب باشند.

در نهایت در نظر داشته باشید که هر 5 سال یک بار چنین معافیتی برای هر شخص و هر پاسپورت، تعریف می‌شود. با این حساب افراد نمی‌توانند در هر 5 سال، بیش از یک بار از این معافیت گمرکی بهره‌مند شوند.

 

 

مقررات گمرکی مربوط به کالاهای همراه مسافر کارگر

قانون ورود کالا یا همراه مسافر (با هویت شغلی کارگری) چه می‌گوید؟ در صورتی که شخص ایرانی یا خارجی که تبعه ایران باشد یا به صورت دائمی به ایران سفر کرده و اقامت دائم ایران را دریافت کرده باشد؛ کالای همراه مسافر شامل ابزار و تجهیزات کار خویش را داشته باشد، می‌تواند آن‌ها را با معافیت کالای همراه مسافر گمرکی به کشور وارد کند. در نظر داشته باشید که این تجهیزات نمی‌تواند شامل ماشین آلات باشد.

به علاوه لازم خواهد بود که پیش از آن فرد، حرفه خود را در سفارت ایران در کشور خارجی (مبدأ سفر)، ثبت و تائید کرده باشد.
در صورتی که در کشور مبدأ سفارت ایران وجود نداشته باشد، چه باید کرد؟
در این حالت کافی خواهد بود که شخص تائیدیه از یکی از مقامات محلی دریافت کرده و همراه داشته باشد.

 

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر

 

برخی نکات مهم در خصوص کالاهای همراه مسافر

برای آن که حین ورود یا خروج از کشور با مشکلی روبرو نشوید، لازم است که قوانین گمرکی در خصوص کالاهای همراه مسافر را به خوبی دانسته و آن‌ها را در نظر بگیرید.

حتما هر ساله فهرست کالاهای همراه مسافر ورودی و خروجی را به دقت مطالعه کرده و در خصوص آن ها اطلاعات کسب کنید.
هرگز کالا یا چمدان شخص دیگری را در فرودگاه نپذیرید، زیرا مسئولیت هر گونه کالای قاچاق همراه شما، برعهده شما بوده و اثبات کردن خلاف آن، کار ساده‌ای نخواهد بود.

هرگز چیزی از کالاهای همراه خود را مخفی نکرده و کالاهای ممنوعه همراه نداشته باشید.
در صورتی که کالایی از کشور خارج یا به آن وارد می‌کنید که نیاز به مجوزهای گمرکی دارد، حتما پیشتر اقدام کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنید. (دقت داشته باشید که باید لوازم همراه شما، حتما با اظهارنامه گمرکی تناسب و تطابق کامل داشته باشد.)

 

 

کلام آخر

چنانچه افراد بیشتر از مبلغ 5000 یورو ارز خارجی به همراه داشته باشند، مطابق با قوانین حاکم بر حیطه رسیدگی بر ارز همراه اعمال قانون شده و به اداره گمرک اظهار خواهند شد. با استناد بر قوانین مندرج در زمینه قاچاق ارز و کالا که مفاد آن در سال 1392 به ثبت و تایید رسیده است، در صورت عدم رعایت ضوابط عنوان شده مجازات مبتنی بر انجام جرائم قاچاق ارز و کالا برای فرد یا افراد خاطی پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی لازم‌الاجرا خواهد بود. به این ترتیب خارج کردن ارز فیزیکی (دقیقا همان نوع و مقدار ارز اظهار شده)، تنها به واسطه شخص اظهارکننده مجاز و بلامانع است.

مطابق قانون، خارج نمودن کالا با هدف تعمیر یا تکمیل آن‌ها، نیازمند طی کردن مراحل اداری و گمرکی است؛ به همین جهت افراد می‌بایست پیش از خروج از کشور برای پشت سر گذاشتن فرایند مذکور تقاضانامه مبتنی بر انجام این امور را به گمرک ابلاغ نمایند. لازم به ذکر است که مسافران باید شخصا برای انجام فرایندهای گمرکی و رجیستر گوشی در فرودگاه به سامانه درج تلفن همراه مسافر مراجعه کنند.

اگر تجربه ای در زمینه قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر در هنگام ورود و خروج به کشورها را دارید از شما درخواست میکنیم آن را با خوانندگان باراد ( متخصص در فریت بار به کانادا ) در میان بگذارید.

 

فریت باراد

105 دیدگاه دربارهٔ «کالای همراه مسافر چیست؟ لیست و قوانین کالای همراه مسافر»

  1. آیا به عنوان مسافری که به خارج سفر میکنیم اجازه‌ی به همراه داشتن کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا هارد اکسترنال رو داریم؟

  2. سلام آیا به عنوان مسافر میتونم جعبه لپ تاپی که خریدم از خارج و لپ تاپ خارج از جعبه و استفاده شده است را به همراه خودم بیارم یا مشمول مالیات و فرآیند گمرکی میشود؟

      1. سلام و درود،ایا بنده که به قصد غیر تجاری مکمل ورزشی از دوبی به ایران به مقدار ۱۴-۱۵ بسته از مکمل های متفاوت میخوام بیارم به مشکل بر میخورم؟

  3. اميرحسين

    سلام میشه از ترکیه مکمل بدنسازی بیاریم با خودمون ایران مثلا 20 عدد کراتین با 4 عدد پروتئین وی به اندازه وزن مجاز؟؟

    1. گروه تحریریه

      سلام
      به طور کلی آوردن مکمل بدنسازی و هر نوع دارویی به ایران ممنوعه.

    2. سلام من کراتین گلاتومین و پروتین وی آوردم که مجموع کل 8 کیلو شد بازدید هم کردن البته پرسید که گفتم مصرف شخصی مشکلی هم پیش نیومد

  4. آیا همراه داشتن وسایل پزشکی الکترونیکی به هنگام ورود به کشور مجاز است؟

    1. گروه تحریریه

      بستگی داره چه وسیله ای مد نظرتونه.
      اما دقت کنید برای این کار باید کد IRC داشته باشید.

  5. علی رضا عبادیان

    با درود ، آیا آوردن غذای حیوان خانگی به عنوان مثال غذای گربه به ایران ممنوعه ؟

  6. سلام
    امکان آوردن ابزار نجاری مثلا اره دیسکی به قیمت ۷۰۰ یورو و وزن ۱۰ کیلو گردم از آلمان به ایران وجود داره؟
    اگر امکان ورود وجود داره، آیا در ایران باید گمرکی پرداخت بشه؟

      1. ببین من دقیقا همین رو از المان اوردم
        تا ترکیه
        پرواز ترکیه ب ایران برداشته بودن از چمدونم و یک برگه گذاشته بودن تا ده روز وقت دارم ب تحویل بگیرم ب مقصد المان برگردونم
        اما ایران نمیتونستم قانونی وارد کنم

        1. سلام وقت بخیر من دقیقا همچین موردی برام پیش اومده بعد شما چکار کردید؟

  7. سلام وقت بخیر میشه از کشورای دیگه الات موسیقی بصورت مسافری وارد کرد ی دونه واسه استفاده شخصی؟
    اخه گفتن وارد کردن الات موسیقی ممنوع میخواستم ببینم امکانش هست واسه خودمون وارد کنیم

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله مشکلی نداره، خروج ابزار آلات موسیقی اگر به عنوان میراث فرهنگی شناخته بشن مشکل داره.

  8. آیا در حد نیم کیلو پسته و بادام به ارمنستان می توان برد ؟بسته بندی نیست و واسه مصرف شخصی در سفر هست

  9. سلام وقتی کسی میاد ایران ایا ممنوعیت تعداد وسایل داره؟ مثلا کسی میخواد ۲۰ جفت کتونی ( بدون کارتن و مارک ) بیاره، آیا ممنوعیتی وجود داره؟ مثلا جایی نوشته شما مثلا نهایت میتونی ۴ جفت کتونی بیاری؟

    1. گروه تحریریه

      سلام
      این ممنوعیت ها و قوانین در آیین نامه کمرک نوشته شده و بهتره باهاشون تماس بگیرید تا راهنمایی تون بکنند.

  10. سلام کیبورد کامپیوتر با قیمت بیش از 80 دلار با بار مسافر مشکلی داره؟ عوارض داره؟

  11. سلام
    من یه چند تا لپتاپ (تعداد بالا در حد ده تا) می خواهم از مقصد آذربایجان از طریق مرز زمینی می خواهم وارد کشور کنم، اینو به مجوز نیاز دارم یا می توانم گمرک اش رو بدم و بیارمشون؟
    و اینکه گمرک رو می دانید چه طوری حساب می کنند و چند درصد می گیرند ، چون لپتاپ هایی که می خواهم بیارم احتمالا معیوب هستند؟

    1. گروه تحریریه

      سلام
      اگر یک عدد باشه که برای استفاده شخصی باشه، مشکلی نداره، اما برای تعداد بالا باید مجوز داشته باشید.
      بهتره با شماره های مربوطه تماس بگیرید و ازشون بپرسید.

  12. سلم. آیا هنگام ورود به ایران ( سفر هوایی مثلا از اروپا یا کانادا) مسافر میتواند یک ساز مثلا گیتار همراه خود بیاورد ؟

  13. ایا بردن یه ساندویچ ساز کوچیک با یه سشوار به ترکیه غیر مجاز محسوب میشه یا مثلا ناخ گیر

  14. سلام خسته نباشید
    از ترکیه میتونم تلویزیون دست دوم خونه خودم رو که کیملیک دارم و مقیم ترکیه هستم رو وارد ایران کنم از راه هوایی

    1. گروه تحریریه

      سلام، سلامت باشید
      جهت دریافت راهنمایی لطفا با شماره 43658-021 تماس بگیرید.

    2. سلام روز بخير
      شما جوابى گرفتين ؟
      منم همين كار رو ميخوام انجام بدم
      لطفا اگه اطلاعاتى داريد به منم بگيد
      ممنون

  15. سلام ببخشید میشه کسی از طریق گمرک مقداری پول به شکل دلار، مثلا ۵۰۰ هزار دلار رو از یک کشور برای کسی، انتقال بده به ایران؟

    1. سال های اخیر گمرک فرودگاه ها وارد کردن هرمقدار ارز خارجی معاف از مالیات هست. من آوردم فرودگاه امام خمینی حدود 50 هزار دلار و گمرک اظهار کردم گفتند برگه پر کنید بدهید به باجهء بانک ملی فرودگاه شمارش کند و مقدار را تایید کرد و برگه معاف از مالیات دادند و کل ماجرا 15 دقیقه طول کشید. ولی بعد دیگر نمی توانید آنرا از کشور خارج کنید حتی اگر آنرا قبلا اظهار گمرکی کرده باشید.

  16. سلام آیا همراه داشتن بذر گیاه به جز بذر گیاهان غیر مجاز مانند ماریجوانا هنگام ورود به ایران ممنوعیت گمرکی دارد؟

  17. سلام
    اگر بخواهیم تعداد یک عدد چاقو ، یا پنجه بوکس و…. وارد یا خروج کنیم میشه یانه باید به بخش بار تحویل داده بشه.؟

  18. سلام ، هنگام خروج از ایران اگر قطعات کیس کامپیوتر (غیر نو) رو بخوایم تکه تکه تو چمدون بگذاریم و با خودمون ببریم اعم از : (کارت گرافیک ، مادربرد ، پردازنده ، خنک کننده ، رم و …) بدون کیس ، محدودیتی داریم ؟

  19. سلام وقت بخیر
    بنده قصد دارم از خارج از کشور تلسکوپ تهیه کنم
    قیمت این تلسکوپ 1600 دلار هست که به پول ما میشه حدود 40 تا 50 میلیون تومن ولی داخل کشور به مبلغ بالای 130 میلیون تومن میفروشن
    وزن بار هم 25 کیلو هست
    چنین چیزی رو میشه وارد کرد؟

  20. با سلام
    آیا میزان ارز خروجی برای سفرهای هوایی برای افراد زیر ۱۲ سال همانند سایر افراد همان ۵۰۰۰ یورو است؟

  21. سلام میخواستم بدونم میتونم از ترکیه ۵ عدد لوازم برقی آشپزخانه و شخصی با خودم بیارم ؟
    یا تعداد مجاز چندتا می‌باشد ؟

  22. سلام . خسته نباشید. میتونم از آلمان تعدادی راکت (مثلا 3 تا) و دو تا کتونی مخصوص بدمینتون به عنوان سوغاتی برای دوستام ببرم؟

      1. ممنونم
        اخه به من گفته بودن از کانادا وارد کردن ادوات موسیقی به ایران غیر قانونی یه
        الان ک شنیدم واقعا خوشحال شدم ممنون😍

  23. سلام من میتونم دوتا چرخ خیاطی برا مصرف شخصی یکی براخودم یکی برا دخترم سوغاتی ببرم ومقدار۱کیلو غذای گربه وتشویقی ببرم ایران براگربه نوه ام بابت چرخ خیاطی گمرکی بایدپرداخت کنم دونه ای ۳۵یورو قیمت چرخ خیاطی هستش ممنونم راهنمایی کنید یه سری پیام فرستادم ولی اصلا تو گروه نبود

  24. سلام
    من بعد از چهار سال از امريكا ميام ايران و با خودم سه چمدان گرفتم، توش وسايل خودم و دوتاي ديگه سوغاتي بزاي خانواده و فاميل هست. آيا چون سه چمدان هستم بايد جريمه بشم ؟

    1. گروه تحریریه

      سلام
      بستگی به وزن چمدان ها داره، اگر وزن بیشتر از قوانین تعیین شده، باشه، بله باید هزینه اون مقدار اضافه تر رو پرداخت کنید.

  25. علیرضا نعمتی

    سلام وقتتون بخیر
    میشه از کشور دیگه قطعه ماشین بیارم برای مصرف شخصی من الان میخام یه جفت چراغ جلو لندکروز با یه خرده لوازم مصرفی تویوتا بیارم برام مشکل میشه
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید ❤️

    1. گروه تحریریه

      سلام، وقت شما هم بخیر
      اگر به مقدار کم (غیر تجاری) باشه، مشکلی نداره.

  26. ابوالفضل نبوی

    سلام ببخشید بنده خیاط هستم
    دم اربعین از کشور عراق رفیقم چرخ خیاطی آورد بدون مشکل و گمرگ اینا
    خواستم بدونم بنده هم میتونم بیارم
    چون ایران چرخ خیاطی یه مقدار گرونه مثلا پونزده میلیون هست اما عراق ده میلیون آیا مشکل داره یدونه برا استفاده شخصی بیارم

    1. علی مهدوی

      سلام ببخشید بنده گیمر هستم

      خواستم بدونم بنده میتونم یک عدد کارت گرافیک کامپیوتر از دبی بیارم با خودم استفاده شخصی هستایا شامل گمرکی میشه اگه شامل گمرکی میشه میدونید به چه صورت هست و مقدارش چقدر هست ممنون میشم جواب بدی عزیز💛

  27. سلام و وقت بخیر
    خواستم ببینم میتونم یه فرش دستی ۹ متری که تقریبا ارزشش ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومانه با خودم به ترکیه ببرم؟اگر نه به چه صورتی میتونم ببرم؟

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت شما هم بخیر
      با این شماره 43658-021 تماس بگیرید، راهنماییتون می‌کنیم

  28. سلام خسته نباشید من تعدادی لوازم بهداشتی و عطر برای خانواده و‌فامیل سوغاتی خریدم اما از هرکدوم مثلا ۸~۱۰ تا اما همش برای فامیل ‌ و دوستامه آیا مشکلی پیش میاد؟چون تعداد یکم بالاست میپرسم ممنونم

  29. درود. میخواستم ببینم ورود دروبین پرنده نگری با زوم 10x به ایران مجاز هست یا خیر؟
    و همچنین دوچرخه برقی رو میشه آورد و دوباره برگردوند؟ برای کسی که خارج از ایران زندگی میکنه و میخواد بیاد مدتی برای تفریح.
    مرسی

  30. سلام وقت به خیر، من پذیرش دانشجویی دارم و مبلغ 17000 یورو تمکن باید ببرم، اینرا سفارت اعلام کرده است. کجا باید این مبلغ را اعلام کنم و چه مدارکی باید ارائه کنم؟
    چون در ویزا این مبلغ نوشته نشده و من فقط پرینت پذیرشم را دارم.
    ممنون از راهنمایی شما

    1. گروه تحریریه

      سلام این موضوع رو باید با افرادی که در این حوزه فعال هستن مطرح کنید.

  31. داداشم دریل شارژی آورد،دو تا باتریهاش رو تو ترکیه برداشتن و یه برگه گذاشتن،موقع برگشت رفتن فرودگاه دوباره بگیرن گفتن اصلا پیگیرش نشین بیخیالش بشین

  32. سلام من امریکا زندگی میکنم و با خودم ۱۰ جفت کفش صفر و استفاده شده رو میخوام بیارم و شلوار و تیشیرت هم‌همینطور فقط برای ۲ ماه تفریح میام و خیلی از این وسایل های شخصی خودمو بازم با خودم میارم امریکا آیا مشکلی برام پیش میاد و بازم میگم همه ای اینا برای استفاده شخصی خودم هستش.
    ممنون میشم راهنمایم کنید.

    1. قانون اجازه حمل 600 نخ سیگار (معادل 3 باکس) از مرز برای هر نفر بالای 18 سال را داده است.

  33. درود بر شما،آیا میتونم همراه با خودم ۲شیشه پودر بدن سازی برای سوغاتی به ایران وارد کنم؟ممنون میشم اگر دوستان هم تجربه ای داشتن بگن.

  34. سلام. وقت بخیر
    من میتونم از نروژ یه قطعه کامپیوتر مثل کارت گرافیک یا رم کامپیوتر وارد کنم؟ مشکلی نداره؟ با جعبه یا بدون جعبه باید باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت شمام بخیر
      بله امکان ورود مجاز است، طبق ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی در صورتی برقرار خواهد بود که ارزش کالای مجاز همراه مسافر حداکثر 80 دلار باشد.

  35. سلام
    من چندین هارد اکسترنال دارم که محتواش فیلم و سریالیه که از سایت ها دانلود کردم
    میخوام برای ویزای کاری برم المان
    ایا اجازه خروج هارد ها رو دارم؟

    1. گروه تحریریه

      سلام وقت شمام بخیر
      طبق ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی به کشور حق همراه داشتن و ترخیص کالاهای غیر تجاری را دارند. این در خصوص کالاهای نو در صورتی برقرار خواهد بود که ارزش کالای مجاز همراه مسافر حداکثر 80 دلار باشد.

      1. با سلام عذرخواهم یک سوال داشتم راهنمایی کنین
        خرید خوراکی و تنقلات مثل شکلات شیرینی پاستیل و … از استانبول به تهران در حد کم واسه مصرف شخصی و سوغاتی تو فرودگاه استانبول که بخوام بیارم تهران ایراد میگیرن یا خیر ؟؟؟

  36. سلام
    من میتونم مکمل تقویت مو برای خانوم ها به ایران بیارم به عنوان سوغاتی یا مثل مکمل ورزشی ممنوع هست؟

    سپاس

  37. سلام
    ایا اوردن قرص های ویتامینی مثل اومگا 3 یا ب 12 هم ممنوع هست

    با تشکر

    1. گروه تحریریه

      سلام
      طبق تبصره ماده ١٣٥ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی اگر به عنوان استفاده شخصی باشد و جنبه‌ی تجاری نداشته باشد، به‌طور کلی از پرداخت حقوق گمرکی معاف می‌شوند. البته تشخیص کالای شخصی یا تجاری با گمرک است .

    1. گروه تحریریه

      طبق تبصره ماده ١٣٥ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی: اسباب سفر و اشیاء شخصی مستعمل همراه مسافر در صورتی که جنبه‌ی تجاری نداشته باشد، به‌طور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف می‌شوند.

  38. سلام وقتتون بخیر
    میتونم اقلام خوراکی نظیر کنسرویجات،برنج و ماکارانی،حبوباب،میوه‌جات و … از ایران به آذربایجان ببرم؟
    اگر بله تا چند کیلو امکانش هست؟

    1. سلام وقت شمام بخیر
      اوردن اقدام خوراکی تا حداکثر 80 دلار ( کل اقلام همراه مسافر ) هیچ محدودیتی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا